Sinds kort is het parkeren in Weert makkelijker geregeld door pasparkeren. Vanaf de invoering is het gebruik ervan gestegen tot 45% van de totale bel- en pastransacties. Vanaf het najaar kan behalve in de parkeergarages ook op straat gepind worden. De raad behandelt op 28 oktober een voorstel om langparkeerders meer gebruik te laten maken van de parkeergarages. Daardoor komt er ruimte vrij op straat voor de kortparkeerder die snel een paar boodschappen wil doen.

Op verzoek van de ondernemers en gebruikers is de mogelijkheid voor achteraf betalen in het openbaar gebied fors uitgebreid. Er is belparkeren ingevoerd en er zijn paslezers geplaatst waar met een Bezoekerspas of Weerterlandpas kan worden betaald. In het najaar worden de betaalautomaten in het centrum vervangen. Dan kan men ook via dip en go (pinnen zonder code) en via pin betalen. Zeker voor buitenlandse bezoekers is dit gemakkelijk.
Alle parkeergarages die zijn uitgerust met een slagboom, zijn voorzien van alle gemakken en betaalmogelijkheden. De toegang werkt met ken-tekenherkenning. Bij het inrijden wordt het kenteken gekoppeld aan de parkeerkaart. Na betaling gaat de slagboom vanzelf open. Het voordeel van de garages: koel in de zomer, warm en droog in de winter. De gebruiker betaalt door het achteraf betalen ‘real time’: per minuut. Wel moet bij het gebruik van bel- of pasparkeren een starttarief aan de provider worden betaald. Een uitzondering hierop vormen de garages waarbij je betaalt aan de ticketautomaat. Aan het uitnemen van een kaartje zijn geen kosten verbonden.
Sommige inwoners en ondernemers pleiten voor invoering van gratis parkeren. Dit zou de detailhandel goed doen en meer bezoekers trekken. Van Eersel gelooft daar niet in: “Gratis parkeren heeft een dramatisch effect op de middenstand. Werkgevers en werknemers gaan dan parkeren op de beste plekken in de stad en duwen bezoekers naar de rand van het centrum. Een proef hiermee in Sittard-Geleen is mislukt. Er kwamen niet meer bezoekers naar Sittard-Geleen en die bleven niet langer. Bij de aantrekkingskracht van een stad speelt niet alleen parkeren een rol, ook het winkelaanbod en activiteiten.”

Stimuleren parkeergarages

Er loopt nu een onderzoek hoe lang-parkeerders gestimuleerd kunnen worden om gebruik te maken van parkeergarages. Er komt dan ruimte vrij op straat voor de kortparkeerder die snel zijn/haar boodschap wil doen.
De parkeerplaatsen op straat worden nu grotendeels in gebruik genomen door bewoners, ondernemers en werknemers. De garages hebben nog voldoende vrije ruimte om de langparkeerders van een parkeerplaats te voorzien. Bij het onderzoek wordt tevens de huidige zone-indeling betrokken om de parkeermogelijkheden duidelijker en aantrekkelijker te maken. De informatieve commissie bespreekt in september een voorstel dat in oktober aan de raad wordt voorgelegd.
“We gaan onze producten beter laten aansluiten op de vraag van mensen”, licht wethouder Frans van Eersel toe. “Dat doen we door financiële prikkels, maar ook door bepaalde regels of producten aan te passen. Zakelijk belanghebbenden mogen bijvoorbeeld slechts 1 plek voor zone 1 hebben.
Alle werknemers van zo’n bedrijf moeten dus naar zone 2 en komen dus op straat te staan. Door regels hierover aan te passen kunnen we sturen in parkeergedrag en ze naar een andere zone bewegen. Ook parttimers vinden het vaak zonde om een hele week te moeten betalen met een abonnement. Daarom kijken we doelgroepgericht naar onze parkeerproducten.”