Raymon Blondel - Gezonde binnenstad
Raymon Blondel

Centrum Management nieuwe stijl streeft naar een florerend kernwinkelapparaat

Hoewel de binnenstad van Weert maar een klein deel van de lokale economie vormt (3 tot 4%), is de relevantie van een goed functionerende binnenstad voor de totale gemeente zeer groot.
Een goed functionerende binnenstad draagt bij aan een positief imago en aantrekkelijke uitstraling van de gemeente Weert en is daardoor mede bepalend voor het vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners.

De noodzaak om met snelheid en daadkracht de binnenstad van Weert aantrekkelijk te maken en beleving weer centraal te stellen, vraagt om een sterk Centrum Management Weert nieuwe stijl. Zeven partijen uit Weert zijn akkoord gegaan met het ‘Pact van de Binnenstad’. In dit Pact zijn drie zaken afgesproken: gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen door zitting te nemen in het uit te breiden bestuur van Centrum Management Weert, samen een kwartiermaker aanstellen die Centrum Management Weert op een nieuwe manier gaat organiseren en tot slot met elkaar hiervoor financiële middelen ter beschikking te stellen.

Open gesprekken
“Centrummanagement moet van de binnenstad blijven, maar de relevantie voor de gehele stad Weert is zo groot, dat de gemeente Weert daarin krachtig gaat ondersteunen”, zegt Raymon Blondel, beleidsadviseur economie van de gemeente Weert. “Er hebben informele, open gesprekken plaatsgevonden met alle belangrijke stakeholders van de binnenstad. Zij zijn bereid gevonden verantwoordelijkheid te nemen voor een goed functionerende binnenstad. Want het is niet vijf voor twaalf, het is vijf over twaalf. En het wordt ook nog één uur. We mogen ervanuit gaan dat het aandeel van het winkelen via internet landelijk nog zal groeien en offline winkels zullen sluiten.”

BIZ
Bewoners, horeca, winkeliers, vastgoedpartijen, de eigenaar van het Muntcomplex en Centrum Management nemen zitting in het nieuwe verbreedde bestuur. De partijen gaan samen invulling geven aan de taak-stelling van Centrum Management en stellen een kwartiermaker aan. Deze krijgt een jaar de tijd om het fundament te bouwen voor Centrum Management 2.0 en een financieringsstructuur op te zetten. Dat houdt onder andere het inrichten van een BIZ (bedrijveninvesteringszone) in. Blondel heeft er, nu de wet gewijzigd is en ook vastgoedeigenaren mee mogen stemmen, vertrouwen in dat een BIZ genoeg draagvlak vindt. Wanneer bovendien een BIZ voor een kleiner kernwinkelgebied wordt ingericht, is de kans van slagen groter dan voor een hele binnenstad. “De BIZ kan ook een platform zijn voor bijvoorbeeld stedelijke herverkaveling, verplaatsing van winkels, financiële arrangementen met banken of herbestemming van panden.
De deelnemende partijen leggen geld op tafel om de kwartiermaker in te huren.”Wethouder Frans van Eersel en Raymon Blondel zijn bovendien in gesprek met ‘Vrienden van de Binnenstad’. Dat zijn partijen die een direct dan wel afgeleid belang in de binnenstad hebben, zoals de banken en woningbouwcorporaties. “Ook hen vragen we om commitment en een bijdrage.”

Kwartiermaker Nienke van Gerwen
Gekozen is voor een kwartiermaker die niet belast is met de voorgeschiedenis van de Weerter binnenstad. Op maandag 15 juni jongstleden is zij aan de slag gegaan. “We moeten met volle kracht aan de slag kunnen gaan. De kwartiermaker is een onpartijdig iemand van buiten Weert over wie geen van de deelnemende partijen enige twijfel kan hebben. Het is een zoektocht geweest naar iemand met ervaring, die partijen kan verbinden, die kan acteren op basis van kracht, maar ook op macht. Iemand die maatwerk kan leveren, want Weert is uniek. Een ander geslaagd centrumproject kopiëren gaat niet op.”

Vele oplossingen
Het is aan kwartiermaker Nienke van Gerwen om alle neuzen in één richting te krijgen en de gezamenlijke belangen te stroomlijnen. “We onderkennen dat alle partijen hun eigen belangen hebben, maar het is vooral van belang dat we allen het gemeenschappelijk perspectief voor ogen houden: een gezonde binnenstad, een robuuste ruimtelijk-economische structuur, het terugdringen van winkelleegstand, perspectief bieden aan vastgoedeigenaren voor hun vastgoed op middellange en langere termijn en een kleiner, compacter kernwinkelcentrum in stand houden. Als in een compact kernwinkelgebied in de toekomst nog leegstand zou komen, dan zal dat sneller ingevuld worden. Maar om die situatie te bereiken heb je niet één oplossing, we zullen op verschillende fronten vele verschillende oplossingen op tafel moeten leggen.”

Klantgerichtheid en service

Vergeleken met steden van dezelfde omvang heeft Weert meer zelfstandige ondernemers dan het gemiddelde en minder ketenbedrijven. “Dus meer dan een gemiddeld aantal bedrijven met een eigen aanbod en klantenkring, ondernemers die service nog hoog in het vaandel hebben staan en onderscheidend zijn.”
Volgens Raymon Blondel kan Weert zich vooral op klant-gerichtheid en service onderscheiden. Goede service trekt klanten en omzet, maar hoe acteren ondernemers daarop? Ondernemers krijgen retailconsultants aangeboden die gratis met een kritisch oog naar iemands winkel kijken en meer omzet garanderen. Het verbaast Blondel dat ondernemers een dergelijk aanbod terzijde schuiven. “Durf je kwetsbaar op te stellen en grijp de kansen” is dan ook zijn advies.