Inge Fransen van Kempen Airport en Hans-Peter Spies, general manager Regional Unit.

AMSTERDAM/BUDEL – Niet alle contracten die Luchtverkeersleiding Nederland afsluit zijn van dezelfde omvang als bijvoorbeeld voor Schiphol, maar daarom zijn ze niet minder belangrijk. In de bezoekersruimte van de verkeerstoren Schiphol – met ‘nul’ uitzicht vanwege de mist – werd onlangs een contract ondertekend met de directie van Kempen Airport, ook wel bekend als luchthaven Budel (opgericht 1970).

Inge Fransen van Kempen Airport en Hans-Peter Spies, general manager Regional Unit, zetten hun handtekeningen onder het hernieuwde contract waarmee Kempen Airport de FISO-luchtverkeersdienstverlening op Budel onder verantwoordelijkheid van LVNL uitvoert.

Uniek
Kempen Airport wordt voornamelijk gebruikt voor zakenvluchten, commerciële-,  opleidings- en recreatievluchten. Speciaal voor de zakenvluchten is voor Kempen Airport sinds meer dan 10 jaar een Instrumentnadering en diverse vertrekprocedures in gebruik. Dit is uniek ,omdat Budel de enige in Nederland is met deze mogelijkheden naast de 5 grotere luchthavens.

kempenheader2

LVNL-certificaat
Ruim een jaar geleden werd tijdens een audit door de European Aviation Safety Agency (EASA) vastgesteld dat het LVNL-certificaat de dienstverlening op Budel niet omvatte. Om dit te herstellen is het afgelopen jaar hard gewerkt om ervoor te zorgen dat ook deze dienstverlening aan de Europese Common Requirements voldoet en daarmee onder het LVNL-certificaat uitgevoerd kan worden.

Samenwerking
Onder regie van RU/Business Development en in samenwerking met Legal Affairs, Human Factor, Quality Management en natuurlijk Budel staan nu alle lichten op ‘groen’: in het eerste kwartaal van 2017 zal de National Security Agency opnieuw een audit op Budel uitvoeren op de Common Requirements. Zowel LVNL als Budel Airport hebben er vertrouwen in dat dit gaat lukken.

Verder komen in luchtvaart
In de bezoekersruimte van de verkeerstoren Schiphol sprak Hans-Peter zijn dank uit voor de goede samenwerking. Inge Fransen kijkt uit naar de audit van volgend jaar: ”We zullen het zien: ‘the proof of the pudding is in the eating’. Het is heel gaaf om hier op deze plek mijn handtekening te zetten. Als je in de luchtvaart verder wilt komen, is samenwerking noodzakelijk.”