Dromen gaan soms snel in vervulling. Vanaf het eerste contact met de bank, tot het geld op de rekening, waren slechts twee weken nodig. Die snelheid was essentieel voor Jeffrey van Bakel, want zijn hengelsportwinkel moest voor het zomerseizoen open. De Rabobank helpt ondernemers met een goed plan. ‘Zonder poespas en met persoonlijk contact.’
Achter de balie prijkt een canvasdoek waarop Jeffrey van Bakel vol trots een joekel van een snoek vasthoudt. De hengelsport heeft geen geheimen voor de kersverse ondernemer uit Kelpen-Oler. Hij heeft door de jaren heen in alle vijvers en kanalen tussen Maastricht en Eindhoven zijn hengel uitgegooid. “Ik ging van jongs af aan met mijn opa en vader vissen”, herinnert hij zich. De sport heeft hem sindsdien niet meer losgelaten. “Als ik er tijd voor heb, probeer ik zoveel mogelijk te gaan.”
Van hobby werk gemaakt
Vrije tijd heeft hij nu wat minder, want Jeffrey opende enkele maanden geleden zijn eigen zaak Hengelsport Weert. In een pand aan de Maaspoort verkoopt hij visbenodigdheden in alle prijsklassen en voor alle soorten vissers, van recreanten tot sportvissers. “Het is een droom die uitkomt”, zegt hij. “Ik heb altijd een eigen onderneming willen hebben. Ik heb als het ware van mijn hobby mijn werk gemaakt.”
Een jaar geleden ontstonden de eerste plannen. Samen met zijn vriendin Julie en een adviseur werkte hij een ondernemingsplan uit. Daaruit kwam naar voren dat in de regio Weert weinig aanbod was. “Sowieso is het aanbod op allround hengelsport beperkt. Dat is vreemd, want de vraag is groot.” Hij wijst bijvoorbeeld op hengelsportvereniging Sint Petrus uit Weert met ruim 1900 leden.
Rabobank
Nadat hij de kansen in kaart had gebracht, begon de zoektocht naar een geschikte financiering. Zijn keuze viel al snel op de Rabobank. “Dat was vooral vanwege het enthousiasme, inlevingsvermogen en de snelheid waarmee de Rabobank handelt. Ik moest nog voor het zomerseizoen open.
Daar wilde de Rabobank aan meewerken.” Vanuit de Rabobank beoordeelde accountmanager Jeanine Strik-Hendrix het ondernemingsplan. “We hebben een afspraak gemaakt, een aantal zaken doorgesproken en ik heb om aanvullende informatie gevraagd”, zegt ze. “Ik heb zelf doorgerekend wat de potentie van de winkel zou zijn. Mijn conclusie was: we moeten hem helpen.”
Financiering rond
Binnen twee weken kwam een financieringsovereenkomst tot stand. “Jeffrey is jong, energiek en een vakman”, aldus Strik-Hendrix. “De detailhandel is weliswaar een uitdagend concept, maar omdat hij versproducten zoals wormen verkoopt en de vispas uitgeeft, heeft hij het voordeel dat hij daarmee aanloop creëert.” Volgens Jeanine kan Jeffrey de noodzakelijke toegevoegde waarde bieden om zijn winkel tot een succes te maken. “Als de klanten binnen zijn, moet je dat laten zien. Door zijn sociale karakter, ervaring met de hengelsport, de service die hij levert en de concurrerende tarieven heb ik er alle vertrouwen in.”
Nu al vaste klanten
De eerste tekenen zijn veelbelovend. “Het gaat boven verwachting”, zegt Van Bakel. “Ik heb al klanten die elke week terug komen.” Als de zaken zo blijven lopen, wil de ondernemer de zaak uitbreiden. “Ik heb nog tachtig vierkante meter winkelruimte over.”
Hij verwacht voor de toekomst een verdere groei. “Het is een opkomende sport. Ook steeds meer dames vinden het leuk. Maar ook kinderen en ouderen.” Jeffrey realiseert zich dat hij niet zonder het internet kan. “Ik ben actief op social media om mijn klanten op de hoogte te houden van acties. Verder ben ik bezig met een webshop.” Voor concurrentie van grotere webshops vreest hij niet. “Die concurrentie is er altijd wel. Maar ik onderscheid me door persoonlijke service.”
Persoonlijk contact zonder poespas
Jeanine Strik-Hendrix. “Als iemand een goed plan heeft, moet hij geholpen worden. Daar maken wij ons sterk voor. Dat wil niet zeggen dat alles kan. Maar als het plan klopt, werken wij graag mee.” Jeffrey van Bakel raadt het iedere ondernemer aan samen te werken met de Rabobank. “De bank handelt snel. Als ik iets wil weten, bel ik Jeanine en word ik geholpen. Geen flauwekul, geen automatisch bandje, maar persoonlijk contact. Als Jeanine niet direct beschikbaar is, word ik door een collega geholpen. Het is duidelijk, zonder poespas en dat past bij mij. Zo’n type ondernemer ben ik ook.”
Werk aan de winkel!
Blijf in contact met de ongrijpbare consument van nu en morgen. Detaillisten worden onafgebroken geconfronteerd met ontwikkelingen waar zij op moeten reageren. Het vertrek van de grote warenhuizen uit de binnenstad, de trek naar de grote steden, nieuwe wet- en regelgeving. Allemaal ontwikkelingen die om flexibiliteit en aanpassingsvermogen vragen. Verder veranderen de consument en zijn koopgedrag drastisch. Was het vroeger vanzelfsprekend dat de consument met contant geld en winkeltas naar de winkel kwam, tegenwoordig bepaalt hij zélf waar, wanneer en hoe hij zijn aankopen doet. En dat gebeurt inmiddels vooral online. De overtuiging van de Rabobank blijft dat samenwerking randvoorwaardelijk is om als retailer succesvol te blijven! In een winkelgebied bereik je met elkaar meer dan alleen. Iedere retailer kan een aandeel in het succes van een winkelgebied hebben en daarmee een bijdrage leveren aan het realiseren van een gezamenlijke droom of ambitie. Dat kunnen en willen we als lokaal betrokken bank versterken. Ik ben er van overtuigd dat we met elkaar veel mooie initiatieven in Weerterland en Cranendonck kunnen verbinden en hierbij van elkaar kunnen leren. Retailers, vastgoedeigenaren, de lokale gemeenten en de Rabobank hebben hierbij wat mij betreft allemaal een aandeel in elkaar.
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge