De meeste ondernemers kennen het gevoel: een hoofd vol met ideeën, kansen die zich aandienen en samenwerkingen die lonken. Ondernemen kan een paradijs van mogelijkheden zijn. Te veel en te snel willen, is niettemin geen goed idee. Hier komt de kracht van het maken van keuzes om de hoek kijken.
We kunnen veel van de seizoenen leren. Zo is de herfst de tijd om te oogsten wat in rust en tijdens (zelf)reflectie aan de oppervlakte is gekomen. De tijd is nu rijp om keuzes te maken. Om los te laten wat niet meer dient. Maar ook om juist in actie te komen. Besluitvorming is geen puur rationeel proces. Het maken van de juiste zakelijke keuzes vergt zelfkennis, strategie en een behoorlijke dosis lef.
Succesvolle ondernemers hebben dit gemeen: ze durven nee te zeggen tegen iets goeds, zodat ze ja kunnen zeggen tegen het beste. Bewust kiezen levert focus op en plaatst je op de route naar de door jou zelf gezette stip op de horizon. Je keuzes zijn je fundament, ook als een keuze achteraf niet de juiste is gebleken. Streven naar perfectie is niet nodig. Waar je niet wint, leer en ontplooi je. Ook foute keuzes brengen resultaat met zich mee.
Keuzes zijn niet eenmalig. Het leven is een continu proces van kiezen. Zowel persoonlijk als zakelijk. Omstandigheden en doelen veranderen. Wat gisteren een logische keuze was, hoeft dit morgen niet te zijn. Flexibiliteit is net zo belangrijk als besluitvaardigheid. Het vermogen om je aan te passen is een sterke eigenschap. Daarmee kan je met vertrouwen de onvoorziene hobbels trotseren waar je geen invloed op hebt. Weten wat je wel en niet wil, geeft daarbij rust en richting in je hoofd en in je bedrijf. Bovendien levert een stabiele visie je de juiste klanten en partners op.
Ondernemen is handelen met de informatie die je nu hebt en durven bijsturen onderweg. Uiteindelijk is elke ja een belofte. Aan jezelf, aan je bedrijf en aan je partners en klanten.
Ellen Kupers
Redacteur Zakenblad
T. 06-22788085
www.zakenblad.nl