Wat in 1980 begint met een passie voor ambachtelijke snoepjes, groeit uit tot een sterk ondernemende fabrikant van zoetwaren: Crest International. Vader en zoon, Joop en Jeroen Molenaar, combineren ervaring met vernieuwingsdrang; ze zetten Limburgs vakmanschap internationaal op de kaart – met een smaakvolle twist. Op dit moment is Joop nog directeur, maar dat verandert in augustus. Nu hij 45 jaar in het vak zit, vindt hij het tijd dat Jeroen officieel zijn honneurs overneemt.
Vanuit Weert vinden uiteenlopende snoepproducten hun weg naar klanten in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Opvallend genoeg is het familiebedrijf dichtbij huis het minst bekend, maar in de luwte wordt hard aan de weg getimmerd. “Dat hoort nu eenmaal bij de rol van private label specialist binnen een B2B-context”, reageert Jeroen nuchter. Net als zijn vader praat hij in alle bescheidenheid over het bedrijf, dat vanaf de keukentafel is uitgegroeid tot een belangrijke speler op de internationale markt. Crest heeft zo’n 45 landen op de exportlijst staan.
‘Crest International kent wereldwijd de beste leveranciers en is bekend met internationale wetgeving en distributiekanalen’
Voorbij de landsgrenzen
Het is allemaal begonnen met de lolly en het commercieel talent van Joop. “Nederland was als afzetgebied te klein voor één product, dus ik wilde voorbij de landsgrenzen komen. Om een breder assortiment te hebben, vulde ik een koffer met 35 kilo snoepgoed en ging op pad. Ik was 25 jaar – in een tijd zonder gsm’s en google maps – en pionierde door Europa en het Midden-Oosten”, herinnert de directeur zich.
Jeroen, die na een aantal vlieguren bij een foodconcern in zijn vaders voetsporen is getreden, weet nog dat hij als klein joch dat superspannend vond. “Pa was vaak op zakenreis en kwam altijd thuis met mooie verhalen en een cadeautje. Die handelsgeest zit samen met de focus op export echt in ons bedrijfsDNA. Dat is waar we al 45 jaar sterk in zijn.” De operationeel directeur heeft ondertussen zijn eerste lustrum bij Crest achter de rug, in 2020 startte hij in sales.
‘Die handelsgeest zit samen met de focus op export echt in ons bedrijfsDNA’
Wat in 1980 begint met een passie voor ambachtelijke snoepjes, groeit uit tot een sterk ondernemende fabrikant van zoetwaren: Crest International. Vader en zoon, Joop en Jeroen Molenaar, combineren ervaring met
Samenwerking vader en zoon
Op de vraag hoe hun samenwerking bevalt, antwoordt Jeroen oprecht: “Dit is een cadeautje! Ik besef dat het een geluk is dat ik dit samen met mijn pa kan doen. Het is goed dat we strategisch hetzelfde denken, want we zijn beiden stronteigenwijs. Pa is een enorme detaillist. Alles moet tot in de puntjes kloppen. Ik ben wat ongeduldig, kleur wel eens buiten de lijntjes en dat kost soms wat lesgeld.”
Joop, die glimlachend instemt, vult aan: “We besteden beiden veel aandacht aan het onderhouden van relaties met klanten en leveranciers zowel als met medewerkers. Inclusief ondernemerschap vinden wij essentieel. We gaan in alles voor de lange termijn, voor continuïteit. Dat betekent dat we intensief contact hebben en het gros van onze relaties al decennialang teruggaat.” Die warme relaties hebben er onder meer in geresulteerd dat Crest nog een chocoladefabriek heeft in Maastricht. Verder is Joop mede-eigenaar van fabriek Tosca in Roosendaal, waar chocoladeletters en bonbons gemaakt worden, van een fabriek in oudhollands snoepgoed in Zeeuws-Vlaanderen en van Rousseau Sittard, waaraan 37 winkels zijn verbonden.
‘Het is wel goed dat we strategisch hetzelfde denken, want we zijn beiden stronteigenwijs’
Anticiperen vanuit kernwaarden
Crest International is het moederbedrijf dat blijft anticiperen op trends. “Als familiebedrijf doen we dat samen met leveranciers die aansluiten op onze filosofie. Vaak ook familiebedrijven. We zijn private label specialist, leveren rechtstreeks aan retail én zijn een one-stop-shop voor snoepgoed en chocolade”, vertelt Joop. “Naast goed geoutilleerde productieafdelingen hebben we een fantastisch commercieel- en binnendienstteam met veel ervaring en dienstjaren.”
De grote internationale retailers bevinden zich vooral in Scandinavië, Engeland en Duitsland. Jeroen: “Het werkt prettiger als je raakvlakken hebt met de cultuur, bedrijfsfilosofie en taal. En het heeft logistiek voordelen, waardoor we een streepje voor hebben op concurrenten uit China en Brazilië.” Toch denken Joop en Jeroen dat de persoonlijke insteek de meeste meerwaarde heeft. “We zijn flexibel en denken in alle openheid mee over nieuwe ideeën. Dankzij onze ervaring schakelen we snel; we kennen wereldwijd de beste leveranciers en zijn bekend met internationale wetgeving en distributiekanalen.”
We make life sweeter!
De heren vertellen dat ze staan voor hun slogan: We make life sweeter! Een leuke woordspeling naar zoetigheid, maar de inhoud reikt verder. “We ontzorgen onze klanten volledig. In Nederland leveren we bijvoorbeeld aan de huismerken van AH, Jumbo, Sligro en Kruidvat. Bij Hema, Flying Tiger en Søstrene grene – de niches – zijn we nauw betrokken bij de productontwikkeling.”
De manier van zakendoen
Bottomline is Crest een snoepfabriek, waar hoge volumes volautomatisch geproduceerd worden. De kracht ligt met name in de manier van zakendoen. Het bedrijf heeft een uitstekende reputatie en met een duidelijk verhaal een sterke identiteit neergezet. “Met respect voor traditie blijven we investeren in ons machinepark, de automatisering en efficiency”, besluit het tweetal. “Alleen zo kunnen we onderscheidend blijven door onze authenticiteit, hoogwaardige kwaliteit, competitieve prijzen en brede assortiment.”
Weert: dé strategische vestigingslocatie voor ondernemers
De binnenstad van Weert vormt het levendige hart van een complete stad, waar wonen, werken en ondernemen op natuurlijke wijze samenkomen. Met een aantrekkelijk winkelaanbod, een bloeiende horeca, sterrenrestaurants, culturele voorzieningen, zoals een theater, museum en een bioscoop, natuur, onderwijs-instellingen en hoogwaardige woonlocaties biedt Weert een solide basis voor modern onder-nemerschap. De stad kent een sterk vestigingsklimaat. Strategisch gelegen aan de A2 en voorzien van een eigen intercitystation is Weert uitstekend bereikbaar voor zowel werknemers als opdrachtgevers. Op slechts 30 minuten afstand ligt Brainport Eindhoven: een van Europa’s toonaangevende technologische hubs, waar miljarden worden geïnvesteerd in innovatie, infrastructuur en woningbouw. Deze nabijheid maakt Weert aantrekkelijk voor bedrijven die willen profiteren van de dynamiek van Brainport, maar zoeken naar een betaalbare en leefbare vestigingslocatie.
Weert onderscheidt zich bovendien door haar ligging in het groen. De stad ligt aan de rand van Grenspark Kempen~Broek, een uitgestrekt natuurgebied met bossen, moerassen en heide, en biedt daarmee een unieke balans tussen stedelijke dynamiek en natuurlijke rust. Deze groene omgeving draagt bij aan een hoge leefkwaliteit, aantrekkelijk voor werknemers en hun gezinnen. De stad beschikt over een hoogopgeleide, gemotiveerde beroepsbevolking, een krachtige mix van lokale ondernemingen, culturele instellingen en onderwijs. Deze combinatie stimuleert economische groei en innovatie, en creëert een ecosysteem waarin ondernemerschap floreert.
Een stad die investeert in bereikbaarheid, leefbaarheid en onder-nemerschap en daarmee de perfecte voedings-bodem vormt voor groei!
Tekst: Nicole Smolenaers • Fotografie: Irene van Wel