Gezonde voeding is een thema van alle tijden. Toch lopen we in Nederland behoorlijk achter. We zijn één van de drie Europese landen waar kinderen geen gezonde schoollunch krijgen. Daarom is het nu belangrijker dan ooit om kinderen van jongs af aan mee te nemen in een gezond voedingspatroon. Via zelf ontwikkelde en wetenschappelijk onderbouwde lesprogramma’s voor het onderwijs zet Kokkerelli zich dagelijks in voor levenslange gezonde eetgewoonten.
Geen missie maar een roeping
Stichting Kokkerelli en Kids University for Food & Health heeft het bevorderen van de gezondheid van kinderen en jeugdigen in de leeftijd tot en met 18 jaar tot doel. Directeur Suzanne Bisschops en accountmanager Anneke Cuppen zetten zich met grote betrokkenheid in voor de voedingseducatie van kinderen. De wijze waarop ze dit doen is even inspirerend als bewonderenswaardig te noemen. Het wordt al snel duidelijk dat er voor hen geen sprake is van een missie, maar van een roeping.
‘Met de juiste educatie zorgen we nu voor de vitale medewerkers van de toekomst’
Educatie met wetenschappelijke basis
Suzanne heeft haar roots in het onderwijs en is al vanaf de start in 2012 betrokken bij de activiteiten van Kokkerelli. Onder haar bezielende leiding werkt Kokkerelli met een team van 85 vrijwilligers hard aan een gezonde nieuwe generatie. Suzanne: “Alles wat we doen heeft een wetenschappelijk onderbouwde basis. Daarvoor werken we onder andere nauw samen met Maastricht University en Wageningen University & Research. We focussen ons bewust op het verbeteren van het eetgedrag van kinderen. Onze educatie heeft daardoor een preventieve werking. We plakken geen pleister, maar we bieden een fundament waar de gehele maatschappij de vruchten van kan plukken. Daarbij staat het kind voor ons altijd centraal. We laten kinderen ervaren en leren dat gezond eten leuk en lekker is. Kinderen leren bij ons altijd vanuit kennis en beleving. Deze werkwijze creëert eigenaarschap bij de kinderen en dat leidt tot gewoonten die levenslang toegepast worden.”
‘We laten kinderen ervaren en leren dat gezond eten leuk en lekker is’
Winst op de lange termijn
Anneke heeft al een hele carrière achter de rug in de foodindustrie. Haar passie voor groenten en fruit is haar van jongs af aan met de paplepel ingegeven via het biologische tuinbouwbedrijf van haar ouders. Zij houdt zich binnen Kokkerelli voornamelijk bezig met het opzetten van samenwerkingen met het bedrijfsleven. Anneke: “Gezond eten is geen luxe. Het effect van onze projecten strekt veel verder dan de gezondheidswinst per individu. Voedzaam eten leidt tot betere prestaties, minder zorgbehoefte en tot lager algemeen ziekteverzuim onder volwassenen. Voedingseducatie op jonge leeftijd is dus ook een must voor het bedrijfsleven.”
Kokkerelli neemt enerzijds dus kinderen van jongs af aan mee in het toepassen van gezonde eetgewoonten. Anderzijds is het voor Kokkerelli net zo belangrijk dat iedereen zich bewust wordt van de nauwe samenhang tussen gezonde voeding, het onderwijs en het bedrijfsleven. Suzanne: “Het een kan niet zonder het ander en andersom. Met de juiste educatie zorgen we nu voor de vitale medewerkers van de toekomst. Nu investeren betekent dat de toekomstige generatie gemakkelijk gezonde voedingskeuzes maakt. Om dat te realiseren hebben we de medewerking nodig van het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om voor kinderen een basis te leggen voor een gezonde toekomst. De cijfers liegen er niet om. Het aanbieden van een gezonde lunch en voedingseducatie op basisscholen in Nederland zou bijvoorbeeld een kostenplaatje opleveren van één miljard euro. De winst zou echter op de lange termijn vijf keer zo groot zijn aan besparingen op kosten van de gezondheidszorg en ziekteverzuim.”
‘We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om voor kinderen een basis te leggen voor een gezonde toekomst’
De leerstraat
Kokkerelli voorziet in diverse educatieprogramma’s voor het onderwijs. De leerstraat is in de regio het meest bekend. Suzanne: “Dit educatieprogramma is erkend door het RIVM. Het leert kinderen letterlijk op de akker of in de kas waar groente en fruit vandaan komt en hoe het geteeld en geoogst wordt. Vervolgens gaan de kinderen in de keuken van Kokkerelli zelfstandig aan de slag met het verwerken van groente en fruit in gerechten. De leerstraat zorgt ervoor dat kinderen met een andere bril naar voeding kijken en nieuwsgierig zijn naar groenten en fruit. Momenteel nemen 3000 kinderen per jaar deel aan dit programma. Uiteraard zouden we het liefste alle kinderen bereiken.”
Blik op je Eten
Recentelijk ontwikkelde Kokkerelli het interactieve lesprogramma “Blik op je Eten”. Dit is een lesprogramma voor basisscholen dat bestaat uit activiteitenkaarten voor groep 1 tot en met 8. De activiteiten gaan over smaak, gezondheid, herkomst en bereiding van gezonde voeding. Voor iedere groep op de basisschool is een speciaal blik beschikbaar en er is geen voorbereiding op het lesprogramma nodig. Anneke: “Blik op je Eten wordt landelijk ingezet. Zo ondersteunen we scholen op het thema gezond eten en komen kinderen vaker in aanraking met voedingseducatie.”
Productinnovatie door, met en voor kinderen
Ook spant Kokkerelli zich in voor het vergroten van het gezonde voedingsaanbod op de markt. Anneke: “We ondersteunen foodbedrijven bij de ontwikkeling van producten die goed zijn voor de gezondheid. Veel enthousiaste kinderen sluiten aan bij de Kokkerelli Kids Community. Via kidspanels kan de expertise van die kinderen door bedrijven worden ingezet. Kinderen zijn goudeerlijk. Hun ongezouten mening opent vaak de ogen van de foodindustrie voor de ontwikkeling van vernieuwende gezonde producten. Voedingsproducten die zijn ontwikkeld door en voor kinderen sluiten naadloos aan op de behoeften van kinderen, dat is wetenschappelijk bewezen. Omdat we via de kidspanels zowel het product als de verpakking en de marketing meenemen, bieden we foodbedrijven hiermee het complete plaatje.”
Belangrijke schakel
Kokkerelli is de schakel tussen onderzoek, onderwijs en aanbieders van gezonde voeding. Suzanne besluit: “We bouwen de brug terwijl we eroverheen lopen. We hebben het bedrijfsleven nodig om onze lange termijn doelen te verwezenlijken. Er is een wereld te winnen en daar zetten wij ons elke dag gemotiveerd voor in.”
Kokkerelli: Samen werken aan een gezonde nieuwe generatie!
Meer weten? Kidspanels inzetten bij productinnovatie? Maatschappelijk verantwoord investeren? Partner worden? Neem contact op met Anneke Cuppen: annekecuppen@kokkerelli.nl
Tekst: Ellen Kupers • Fotografie: Bram Becks