‘De kunst van goed ijs maken, is de eenvoud’

Emiel Zeevenhoven, eigenaar van IJsco Fantastico, is één van de drie genomineerden voor de Talent Award. “Ik heb altijd op een nominatie gehoopt. Toen Adrie Mooi (commissielid Talent Award) belde, was dat dan ook een aangename verrassing en een enorme eer.”

Op de vraag of hij de nominatie accepteerde en of het in zijn drukke agenda paste, hoefde de 32-jarige ondernemer niet lang na te denken. “Absoluut, daar maak ik tijd voor”, zo liet hij Mooi enthousiast weten.

Man van de praktijk
IJsco Fantastico is natuurlijk vooral bekend van de locatie aan de Maasboulevard, maar het bedrijf is in de afgelopen jaren gegroeid. Ook bij ijssalon Ut Tankstation (Keulse Poort), de chocolaterie (Vleesstraat), de Chocoladefabriek (Molensingel) worden het ambachtelijk ijs en de chocoladeproducten dagelijks vers bereid.Het past allemaal perfect bij de visie die Zevenhoven vanaf het begin voor ogen had. Studies aan de HAN en Fontys waren niet aan hem besteed. Zeker niet toen de plannen voor een eigen ijssalon concreet vorm kregen. “Op school duurde mij alles te lang, ik ben een man van de praktijk en vind veel uitdaging in het ondernemerschap. Dankzij mijn bijbaantje bij Luca IJs, van eigenaar Joop Clevers, groeide de passie voor dit product. De verkoop van ijs is gewoon leuk. Het is voor iedereen een traktatie en de gasten zijn altijd vrolijk.” Over de kunst van goed ijs maken zegt hij: “Het gaat om de eenvoud. Mensen willen puur ijs proeven zonder te veel toevoegingen van kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Puur de basis. Als iemand de aardbeiensmaak bestelt, wil die persoon aardbeien proeven. Daarom maken wij elke dag een vers product.”

‘Ik ben een man van de praktijk en vind veel uitdaging in het ondernemerschap’

Droomlocatie
Na zijn start op de Hoogstraat kreeg Zeevenhoven in 2012 de kans zich op de net gerenoveerde Maasboulevard te vestigen. “Dit is natuurlijk een droomlocatie. Gelegen aan de Maas met voldoende groeimogelijkheden; ideaal voor de komende 50 jaar. Het succes moet je echter wel zelf maken. Dat komt niet vanzelf.” Van een eenvoudige glazen kast van 24 vierkante meter voor een ijsje op de hand is IJsco Fantastico op deze locatie gegroeid naar een luxe kiosk inclusief terras van 200 vierkante meter. Behalve deze groei en de toename van het aantal locaties zijn de producten inmiddels ook bij meerdere verkooppunten verkrijgbaar. “We leveren aan steeds meer restaurants, maar ook een zaak als de ijsbar van Centraal Baarlo verkoopt onze ambachtelijke producten.”

De aankoop van de chocoladefabriek was volgens Zeevenhoven belangrijk voor de ontwikkeling van IJsco Fantastico. “Het bood mij de kans om het personeel ook tijdens een groot deel van de wintermaanden aan het werk te houden. Juist in die periode stijgt de verkoop van chocolade en aanverwante producten – zoals bonbons – die we op deze locatie ook zelf op ambachtelijke wijze maken.”

Omdenken
Het centrale thema bij deze editie van de LvdG-prijs is omdenken. Een begrip waar Zeevenhoven regelmatig mee bezig is. “De gast staat bij ons altijd centraal. Wij openen het seizoen vanaf het moment dat de zon schijnt en het ongeveer 12 graden is. Er zijn geen vaste begin- en einddata. Het einde van het seizoen? Ook dat bepaalt het weer. Is het eind oktober of begin november nog aangenaam, dan verlengen we het seizoen. Bij ons komt de gast niet voor een gesloten deur te staan. Mensen die een ijsje op de hand nemen in plaats van een coupe, mogen daarvan ook altijd op het terras genieten. Een gast is een gast.”

Zeevenhoven geniet vooral van de positieve energie die de nominatie voor de Talent Award met zich meebrengt. “Venlo heeft veel talentvolle jonge ondernemers. Het is zoals gezegd een eer om hier nu deel van uit te maken. Als ondernemer heb je die waardering ook nodig. Het is er de laatste jaren niet eenvoudiger op geworden. Denk aan de zorg voor voldoende personeel, de stijgende inkoopprijzen en andere vaste lasten zoals elektriciteit. Veel mensen zijn zich daarvan niet bewust. Nee, ik klaag niet. Maar het mag zeker benoemd worden. Bovendien willen wij altijd kwaliteit leveren. Ik ga niet voor een zesje. Maar minmaal voor een acht of nog beter: voor een negen!”

www.ijscofantastico.nl 

Tekst: Rob Buchholz • Fotografie: Bram Becks