Hoe wordt de personeelsplanning binnen jouw organisatie samengesteld aan het begin van een nieuwe werkweek? Kies niet langer voor het handmatig verdelen van de beschikbare collega’s over de diverse projecten; ga voor een automatisch samengestelde personeelsplanning middels een moderne tool. Niet alleen helpt dit je veel tijd te besparen, ook minimaliseert het de kans op fouten. Denk aan medewerkers die per ongeluk ingeroosterd zijn, terwijl zij eerder hebben aangegeven deze week vakantie op te zullen nemen. Met een online tool voor de personeelsplanning van organisaties komt dit niet voor. In dit artikel lees je meer over de toepassing ervan.
Mogelijkheden van tools voor personeelsplanning
Met een online tool voor de personeelsplanning stel je eenvoudig werkroosters samen op basis van dienst templates of herhalende diensten. Je hebt hierbij altijd de mogelijkheid om wijzigingen door te voeren in het gegenereerde rooster. Zo zorg je dat medewerkers aan de projecten die voor hen relevant zijn worden toebedeeld. Werk je regelmatig met wisselende samenstellingen van teams? Middels flex-teams is het mogelijk te voorzien in het uitwisselen van medewerkers. Standaard wordt hierbij rekening gehouden met de beschikbaarheid van medewerkers. Zij kunnen hun afwezigheid zelf doorgeven in een eigen online omgeving.
Gewerkte uren van medewerkers bijhouden
Niet alleen het invullen van de personeelsplanning brengt uitdagingen met zich mee voor ondernemers. Datzelfde geldt voor het bijhouden van het aantal gewerkte uren van individuele medewerkers. Maak jij nog gebruik van een klassieke invullijst? Er zijn moderne oplossingen, waarbij de foutgevoeligheid van het aantal geklokte uren aanmerkelijk lager ligt. Overweeg bijvoorbeeld de tijdregistratie met Shiftbase bij te houden; een slimme tool waarmee medewerkers inklokken via de kassa, een app op hun telefoon of een prikklok. Niet alleen is een dergelijk systeem minder foutgevoelig; ook voor medewerkers is het prettig in te klokken via de kassa of een app. Het komt regelmatig voor dat zij vergeten de invullijsten aan de wand in te vullen.
Verschillende modules samenvoegen in één systeem
Combineer de modules voor het genereren van het werkrooster en het bijhouden van het aantal gewerkte uren door medewerkers. Zo heb je alle belangrijke gegevens overzichtelijk op één platform. In de app houden medewerkers niet alleen bij wanneer zij gewerkt hebben; ze vinden hier ook hun werkrooster voor de komende periode en hebben er de mogelijkheid om vakanties aan te vragen. De data die hieruit voortkomt is real-time inzichtelijk voor de HR-afdeling of het management van een organisatie.