CRANENDONCK – Inwoners, ondernemers en verenigingen: de coronacrisis raakt de samenleving in het hart. In deze serie interviews laten we zien hoe ondernemers en verenigingen vindingrijk en weerbaar zijn en welke keuzes ze maken om zakelijk en privé het hoofd boven water te houden.
Vandaag: Teun Vermeer, sponsorcoördinator van het jaarlijkse wielerevent de Mijl van Mares.
Hoewel iedereen het wel zag aankomen, is de teleurstelling groot. Voorlopig blijven alle evenementen in ons land verboden. Voor deze regio betekent dat bijvoorbeeld geen festivals zoals Bospop, geen zomerbraderieën en geen kermis.
Dubbel gevoel
Ook gaat er een streep door de 59e editie van de Mijl van Mares, het jaarlijkse wielercriterium op de eerste zaterdag na de Tour. Met afstand het grootste dorpsfeest van Maarheeze. Jong en oud, topsporters en recreanten, vrijwilligers en supporters: de jaarlijkse ‘Mijl’ brengt de hele gemeenschap bijelkaar en in beweging. “Daarom is het zo jammer dat het in juli niet door kan gaan. Het gevoel is heel dubbel. Iedereen begrijpt dat het op de eerste plaats verantwoord en veilig moet zijn en dat we nu even afstand van elkaar moeten houden. Tegelijkertijd snakken we ernaar om samen te komen en een prachtig feest te bouwen. We bekijken nu of we mensen op 25 juli een alternatief kunnen bieden. Virtueel en op afstand, passend bij deze tijd. De komende weken moeten leren of dat haalbaar is”, vertelt sponsorcoördinator Teun Vermeer die alsondernemer in de recruitment druk bezig is om belemmeringen in fysiek contact om te buigen in virtuele kansen.
Realiteitszin
Even werd geopperd om de Mijl van Mares, net als de Tour de France, een paar maanden uit te stellen. “Maar eind september was voor ons geen realistische optie”, zegt Teun. “Nog los van de vraag of het dan wel veilig genoeg is om dit evenement te organiseren, vonden we het niet opportuun om ondernemers in deze moeilijke en onzekere tijden om een sponsorbijdrage te vragen. Daarom hebben we besloten om de 59e editie van de Mijl een jaar op te schuiven: 31 juli 2021 wordt de nieuwe datum.”Financiële gevolgen heeft het uitstel gelukkig niet of nauwelijks, zo verzekert Teun. “Ons evenement leunt 100 procent op de inzet van vrijwilligers. Omdat we dit scenario zagen aankomen, zijn we vanaf half maart geen financiële verplichtingen aangegaan. We hebben geen tent en geen materialen besteld, geen band geboekt en ook geen prijsafspraken gemaakt met de horeca. Van week tot week hebben we de ontwikkelingen bekeken. Daardoor komen we nu niet in de problemen en hoeven we dus ook geen beroep te doen op ondersteunende regelingen, zoals het Noodfonds van de Rabobank.”
Gemeenschapszin
De sponsorcoördinator kijkt vol vertrouwen uit naar volgend jaar. “In de 58-jarige geschiedenis van de Mijl van Mares hebben we vaker voor hete vuren gestaan. Elke keer is het de organisatie weer gelukt om sponsors aan zich te binden. Dat zegt iets over de gemeenschapszin in Maarheeze. Ook al gaat de Mijl niet door, de energie van al die vrijwilligers wordt gewoon opgespaard. Volgend jaar bouwen we hier een feest zoals nooit tevoren.”
In deze serie interviews laten we in samenwerking met Rabobank Weerterland en Cranendonck zien hoe ondernemers en verenigingen de economische storm trotseren. Hoe vindingrijk en weerbaar zij zijn en welke keuzes ze maken om zakelijk en privé het hoofd boven water te houden.