‘Online boodschappen doen breekt definitief door dankzij coronacrisis’. In dit artikel op NU.nl (https://www.nu.nl/economie/6040250/online-boodschappen-doen-breekt-definitief-door-dankzij-coronacrisis.html) steekt Wijnand Jongen, directeur van belangenbehartiger Thuiswinkel.org, zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. ‘De uitbraak van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen leiden tot een versnelde en definitieve doorbraak van boodschappen doen via internet. De doorbraak was al ingezet, maar deze crisis versnelt dat’, aldus Jongen. ‘Heel veel mensen bestellen nu voor het eerst hun boodschappen via internet en ervaren het gemak. Zij blijven dat in de toekomst dan ook doen.’
Tja, Wijnand klinkt wel heel enthousiast. Het is vast onbedoeld. Ik denk zeker niet dat Wijnand een slecht mens is. En dat hij ook zeker geen aasgier wil zijn die de restanten van de fysieke retail definitief wil oppeuzelen. Integendeel. Dat denk ik niet.
Iets minder enthousiasme zou passend zijn
Maar kan het enthousiasme iets minder? En kan het iets minder triomfantelijk? Corona maakt meer kapot dan je lief is. Het virus, dat toch echt zijn oorsprong vindt in China, verwoest -letterlijk- vele levens. En zet onze gezondheidszorg op scherp. Alhoewel het redden van mensenlevens het allerbelangrijkste is (zie ook: https://www.deondernemer.nl/corona/coronavirus/hans-van-tellingen-het-recessiespook-kan-zomaar-worden-weggevaagd~2058362), is de economische schade niet te overzien (https://nos.nl/artikel/2328385-cpb-vreest-diepe-recessie-economie-kan-krimpen-met-7-7-procent.html). Met name de retail, de horeca en de evenementenbranche merken nu al de negatieve effecten. En daar kan niemand vrolijk van worden.
Het verhaal klopt ook niet
Daarbij. Klopt het verhaal van Jongen wel? Als het gaat om online boodschappen voor consumenten, lijkt dit de laatste tijd niet meer in de lift te zitten. Integendeel zelfs (https://www.reyersen.nl/publicaties/marktaandeel-online-boodschappen-gedaald-fysieke-supermarkt-groeit-gestaag-door/). En daarbij is de webshopbranche als geheel ook niet enthousiast over de coronacrisis (https://twinklemagazine.nl/2020/03/ecommerce-europe-corona/index.xml). Ik citeer: ‘Bijna tweederde van de Europese webwinkels denkt dit jaar minder te verkopen door de coronacrisis. Ook verwachten zij personeel te moeten ontslaan. Dat blijkt uit een rondgang van koepelorganisatie Ecommerce Europe bij nationale brancheverenigingen, waaronder Thuiswinkel.org (juist: de club van Wijnand Jongen) en Safeshops.be. Ook verwachten veel webwinkels hun operatie tijdens de coronamaatregelen gedeeltelijk of volledig stil te moeten leggen, met alle gevolgen van dien. 60% van de brancheverenigingen verwacht dat in hun land webwinkels financieringsproblemen krijgen door de corona-pandemie. 70% van de ondervraagden denkt daarnaast dat webwinkels door lagere verkopen een winstdaling tegemoet gaan zien.’
Het krakkemikkige verdienmodel van Picnic
Niet vrolijkmakend zo’n bericht. Al helemaal niet als je weet dat er vrijwel geen webwinkel te vinden is die winst weet te maken met productverkopen. Met de online supermarkt Picnic als trieste koploper (https://www.distrifood.nl/formules/nieuws/2019/01/picnic-boekt-verlies-van-e30-miljoen-101121251). Het zou zomaar kunnen dus dat er -absoluut en relatief gezien- meer webwinkels omvallen dan stenen winkels. Webshops zijn immers vaak stevig gefinancierd. En zijn vrijwel louter verlieslatend. En een dergelijke crisis is een goed moment om bestaande investeringen te heroverwegen.
Een faillissement is voor niemand leuk. Voor deze bedrijven niet. Voor Wijnand niet. En zeker ook niet voor mij.
In het belang van de mensheid
Ik stel voor dat we daarom elkaar gewoon steunen. En dat we elkaar geen vliegen gaan afvangen. Corona is een feit. Dat er veel mensen overlijden hieraan ook. Dat is het allerergste. Maar de economische effecten zijn niet mals. Het belang van de een is ook het belang van het ander. Laten we hopen op snel herstel. Laten we dan feestend de straat op gaan en consumeren. Als koeien op de eerste lentedag als zij weer naar buiten mogen (https://www.deondernemer.nl/corona/coronavirus/hans-van-tellingen-retail-opveren-na-coronacrisis~2046053). In het belang van de retail. Online en offline. In het belang van de horeca. In het belang van de wereld, Europa, Nederland en de voltallige mensheid.
Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen.