VENLO – De European Silk Road Summit beleefde afgelopen week zijn derde editie, maar heette voorheen Zijderoute Conferentie.

Op dinsdag 26 en woensdag 27 november kwamen circa 300 branchepartijen samen om de laatste ontwikkelingen op deze transportroute tussen China en Europa te bespreken.

Intentieverklaring
In aanloop naar het evenement ondertekenden de Oostenrijkse spoorgoederenvervoerder Rail Cargo Group, het havenbedrijf van Baku en de Nederlandse verlader Cabooter Group een intentieverklaring voor de gezamenlijke ontwikkeling van de Middelste Corridor. Deze corridor verbindt Europa en China via Turkije en Azerbaijan. Het project ging in oktober al van start met een succesvol verlopen pilot waarbij een trein vanuit China via Kazachstan, Azerbaijan en Turkey naar Praag reed.

Alle drie de partijen waren aanwezig op de European Silk Road Summit om de nieuwe samenwerking verder toe te lichten. De aansluiting van Venlo op de Middelste Corridor zat al een tijdje in de pijplijn, maar de samenwerking met Rail Cargo Group (RCG) is een nieuwe ontwikkeling. RGC exploiteert een breed spoorgoederennetwerk dat zich uitstrekt van de Noord- en Zuid-Europese havens tot Rusland en Turkije tot aan China. De haven van Baku speelt een centrale rol in de Trans Caspische Corridor en vormt de verbinding met de Zuidelijke Kaukasus, Centraal Azië, Iran, het zuiden van Rusland en Turkije.

Grootste terminal
De Cabooter Group heeft een logistiek centrum in Venlo en ontwikkelt daarmee een belangrijke logistieke hub voor goederentransport tussen Europa en Azië. Naast zijn bestaande spoorinfrastructuur bouwt Cabooter momenteel aan de grootste binnenlandse terminal van Nederland. Het complex heeft een oppervlakte van circa 280.000 vierkante meter en telt straks 900 meter spoor.