EINDHOVEN – Als ondernemer ben je voortdurend aan verandering onderhevig. Je moet inspelen op veranderingen in de markt, wijzigingen in klantbehoeften en nieuwe marketingkanalen. Soms heeft dit weinig impact op de bedrijfsvoering en soms betreft het strategische veranderingen. Dit laatste is het geval als je te maken krijgt met een naamswijziging. Hoe pak je dit aan en zorg je dat de positieve perceptie rondom jouw naam c.q. bedrijf behouden blijft?
Veel bedrijven hebben van oudsher de naam van de oprichter in de bedrijfsnaam. Ook zijn er heel wat bedrijven die de activiteiten van het bedrijf in de naam hebben verwerkt. In de loop van de jaren kan de bedrijfsactiviteit veranderd zijn of is de naam om andere redenen niet meer passend, zoals bij een fusie of overname. Op zo´n moment worden de afwegingen van een naamswijziging op een rijtje gezet.
Voor menig bedrijf vormt hun naam een essentieel onderdeel van het bedrijfskapitaal. De naam zorgt voor terugkerende klanten en daarmee voor omzet. Een naamswijzing doe je dan niet zomaar en vereist een weloverwogen beslissing. Als de kogel eenmaal door de kerk is, is het zaak om de impact van de wijziging zo beperkt mogelijk te houden en een positief effect te creëren. Houd daarbij rekening met de volgende zaken en neem ruim de tijd om het hele proces goed voor te bereiden.
Merknaam
Zodra de nieuwe naam bekend is, dient deze geregistreerd te worden om te voorkomen dat een concurrent ermee aan de haal gaat. Dit kan een handelsnaam zijn bij de Kamer van Koophandel, of een Merknaam. Voordat je je definitieve keuze voor de nieuwe naam bepaalt is het raadzaam om te verifiëren of deze daadwerkelijk beschikbaar is voor registratie.
Domein
In het digitale tijdperk is een domeinnaam vaak nóg belangrijker dan de handels- of merknaam. Het domein is immers de online locatie van jouw bedrijf. Als het websitedomein gerelateerd is aan de naam, zal deze ook gewijzigd moeten worden. Ook hier geldt dat het handig is om de beschikbaarheid van de gewenste URL te verifiëren alvorens de definitieve nieuwe naam te bepalen.
Als de naamswijzing een feit is, zorg dan dat je oude domein doorverwijst naar de nieuwe URL. Dit is niet alleen handig voor de mensen die gewend zijn je op het oude adres te vinden, maar helpt ook om Google te laten weten dat je ´verhuisd´ bent. Op die manier kan je zoveel mogelijk voorkomen dat de URL wijziging leidt tot een flinke daling in je websiteverkeer.
Drukwerk
Eén van de belangrijkste aspecten van een naamswijziging betreft het drukwerk. Immers, overal waar de naam op staat moet deze gewijzigd worden. Denk aan briefpapier, visitekaartjes, folders, enveloppen en alle andere uitingen die in omloop zijn. Via gespecialiseerde partijen als Drukzo is online drukwerk bestellen eenvoudig via kant-en-klare print templates. Heeft de naamswijziging ook effect op de huisstijl? Dan is het raadzaam om een grafisch designer in te zetten om een aangepaste look te creëren.
Communicatie
Last but not least: maak je nieuwe naam bekend. Zorg dat je via alle mogelijke kanalen de bestaande relaties informeert over de nieuwe naam. Dit kan officieel met een aankondiging per post, maar uiteraard ook per email. Heb je een database met potentiële klanten? Informeer hen dan ook. Wie weet levert dit hernieuwde contacten of nieuwe contracten op.
Last but not least, zorg voor een creatieve campagne of een leuke actie zodat de naamswijziging niet ongemerkt aan je relaties voorbij gaat en een positieve impact genereert!