Wethouder Tessa Geelen presenteert het beeldmerk in de Antjezaal van Brasserie-Hotel Antje van de Statie en overhandigt dit officieel aan Cindy Ras, bestuursvoorzitter van stichting Weert Marketing.

In veel steden en streken is citymarketing een succesvolle tool om strategische en economische doelen te bereiken. Als je je als gemeente durft te onderscheiden, ambitie uitstraalt en bereid bent te investeren, dan voelen inwoners zich trots en komen nieuwsgierigen jouw stad verkennen. Ook Weert heeft nu een citymarketingorganisatie. Tijdens de feestelijke kick-off op woensdag 9 maart zijn de naam, het logo en de bestuursleden van stichting Weert Marketing gepresenteerd.

In april 2021 heeft de gemeenteraad het organisatiemodel en de merkstrategie voor de citymarketing in Weert vastgesteld. Het doel is om een gezamenlijk gedragen, duidelijke positionering neer te zetten en uit te dragen voor heel Weert. De gemeenteraad stelt een jaarlijkse subsidie beschikbaar voor de uitvoering. Daarnaast maakt de stichting zich sterk voor het vinden van private partners, zodat met meer draagvlak en inkomsten meer opgepakt kan worden.

‘Wat is fijner dan een stad mooier mogen maken voor een gemeenschap’

In de startblokken
Na een gedegen voorbereidingstraject, begeleid door procesregisseur Eduard-Pieter Oud, staat het stichtingsbestuur in de startblokken. De onafhankelijke bestuursvoorzitter is Cindy Ras uit Nederweert. Ze is enorm trots dat ze haar ervaring als directeur citymarketing, in onder meer de gemeente Leeuwarden en de gemeente Helmond, nu mag inzetten voor de gemeente Weert. “Deze taak sluit perfect aan bij mijn huidige rol als senior onderzoeker van Veerkrachtige Steden en Regio’s (ecosystemen) bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie”, aldus de geboren Amsterdamse. “Steden en hun dynamiek zijn mijn grote liefde. Ze zijn een enorme inspiratiebron, geven energie en wat is fijner dan een stad mooier mogen maken voor een gemeenschap.”

Het bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de belangrijkste bloedgroepen voor citymarketing. Ras: “Alle bestuursleden brengen kennis en ervaring in vanuit hun vakgebied, waaronder horeca, toerisme en recreatie, kunst en cultuur, de binnenstad en bedrijventerreinen. Ze kennen de belangen van hun sector en hebben een groot netwerk. We houden elkaar scherp over de uitrol en het continueren van het merk Weert.”

Meer aandacht voor de sterke punten
Met een specifieke aanpak rondom citymarketing worden de sterke punten van Weert beter zichtbaar. Er wordt ingezet op een eenduidig, aantrekkelijk en herkenbaar verhaal om de stad, de dorpen en het buitengebied te promoten. Hiervoor is een merkgids in de maak die later dit jaar wordt gepresenteerd. Ras: “Citymarketing werkt alleen als partijen het verhaal op dezelfde manier, over een lange termijn uitdragen. Het is een proces dat herhaaldelijk en consistent aandacht vraagt en meerdere uitingen en activiteiten nodig heeft voordat resultaten zichtbaar zijn.”

‘We houden elkaar scherp over de uitrol en het continueren van het merk Weert’

Herkenbare communicatie, niet alleen door de citymarketing-organisatie, maar ook door (maatschappelijke) partners, benadrukt de bestuursvoorzitter. “Aan ons de taak om vaste partners betrokken te houden en nieuwe partnerschappen aan te gaan. We willen dat forenzen en nieuwkomers – maar ook bestaande bewoners – Weert opnieuw gaan ontdekken, lokaal shoppen en cultuur opsnuiven.”

Vier belangrijke kernbegrippen
Het nieuwe beeldmerk (afgeleid van het stadswapen en de vlag van Weert) is een vertaling van de identiteit van Weert. De vier kernbegrippen die daarbij horen – hartelijk, teamspeler, ontdekken en waarderen – gaan een grote rol spelen in de marketing van Weert. Deze persoonlijkheidskenmerken, aangevuld met de sterke punten en potentie van Weert (groen, voorzieningen, sterke sociale structuur en ligging), vormen de kern van uitingen. Deze sluiten naadloos aan bij de strategische doelen vastgesteld in de Strategische visie ‘Werken aan Weert 2030: Verwonder je in de groene thuishaven Weert’. “Ik woon nu ruim acht jaar in deze regio en ben echt van Weert gaan houden. Er is zoveel groen in de omgeving, de mensen zijn hartelijk en de saamhorigheid is groot. Zeker wanneer je culturele festivals en evenementen bezoekt. Hier valt genoeg moois te waarderen en te beleven.”

Ondernemersborrel
Op maandag 4 juni vindt de zomerborrel van de gemeente Weert plaats voor ondernemers binnen de gemeente Weert. Deze bijeenkomst wordt aangeboden door het college van burgemeesters en wethouders. Het is een informele bijeenkomst, bedoeld om contacten te leggen en te verstevigen. Aanmelden kan via www.weert.nl/ondernemen