Begin februari is EMX Powertrain officieel gepresenteerd als een van de fabrikanten voor de FIM E-Xplorer World Cup, een volledig nieuw kampioenschap voor elektrische cross- en offroadmotoren. Een mooie opsteker voor deze start-up die met veel geduld en toewijding een elektrische crossmotor heeft ontwikkeld. Mede omdat de innoverende techniek belangrijk is voor mobiliteitsoplossingen om de energietransitie vorm te geven, begeleidt Mireille Schreurs, Business Development Manager bij de Rabobank, de bevlogen ondernemer.
EMX Powertrain, gevestigd in Reuver, maakt gebruik van de faciliteiten van de Automotive Campus in Helmond, dé internationale hotspot als het gaat om de volgende generatie mobiliteit. Oprichter Elmar Dohms heeft een oprechte passie voor de relatie tussen mens, machine en methode. Hij is technisch geschoold, is sinds zijn jeugd intensief bezig met motorsport en heeft een bulk aan ervaring als projectmanager; sinds 2015 als zelfstandig interim-projectmanager en sinds 2018 vanuit zijn engineeringsbureau voor machinebouw en e-mobiliteit.
Een enorme uitdaging
Zijn hart ligt bij de motorsport, die steeds meer restricties krijgt opgelegd in verband met geluidsoverlast, fijnstof en CO2-uitstoot. ‘Het is een enorme uitdaging om de sport leuk te houden, daarvoor zijn andere oplossingen nodig’, begint hij enthousiast te vertellen. ‘Medio 2019 kwam ik in contact met studenten van de TU Eindhoven die betrokken waren bij project STORM. Met gebundelde krachten besloten we een compacte, elektrische powertrain te ontwikkelen. Ruimte en gewicht zijn bij een motorfiets namelijk van een heel andere orde dan bij een auto.’
Inmiddels zijn de studenten deels verenigd in ELEO Technologies, producent van geavanceerde batterijsystemen voor een breed scala aan elektrische toepassingen. En leverancier van EMX Powertrain. ‘Elmars kracht is dat hij vanaf dag één bewust de samenwerking heeft gezocht met goede partners. Hij had niet alleen een sterk innovatief idee, maar ook een doordacht plan van aanpak. Het tijdig betrekken van stakeholders is een kenmerk van een goede ondernemer’, merkt Mireille op.
‘Waar andere collega’s zich focussen op een geheel nieuw concept, koos Elmar voor een bestaande aluminium chassis van Yamaha Motor Europe en kreeg ondersteuning van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). Dat in combinatie met ELEO Technologies als kwalitatief accubouwer en het geduld om goede ontwikkelingen de tijd te geven, brak de weg naar succes open, vult ze aan.
De grip, acceleratie en experience
Na afronding van de theoretische engineering wordt de performance bij Yamaha gemeten en voorjaar 2021 kan de schone, stille crossmotor eindelijk buiten in het zand getest worden. ‘Je wilt tenslotte een motor die qua beleving en prestatie niet onderdoet voor de traditionele variant’, zegt Elmar. Hij verzekert dat de vrijheid, de grip, acceleratie en experience – ook zonder ronkend geluid – overeind blijven.
Mireille coacht Elmar aan de voorkant, daagt hem uit op zijn ondernemerskwaliteiten om zo de puntjes op de spreek-woordelijke ‘i’ te zetten. Samen bereiden ze de pitch voor om in aanmerking te komen voor de Rabo Innovatielening. ‘Alleen kom je ver, maar samen kom je verder’, concludeert ze. ‘De toegekende lening brengt rust in het aanlooptraject.’
Klaar voor productie
Momenteel is het prototype EMX Pro klaar voor productie. ‘Voor deze vertaalslag is aanvullend kapitaal nodig. Verder ontwikkelen we high performance powertrains voor de offroad en road light vehicles industrie’, zegt Elmar vol vertrouwen. ‘Voor onze huidige en toekomstige ontwikkelingen is het van grote waarde dat we aan de startlijn mogen staan van de inaugurele FIM E-Xplorer World Cup 2022.’
Mireille is net zo enthousiast over het recente nieuws. ‘Ik zie Elmar bewegen op wat hij gaandeweg tegenkomt. Hij blijft in gesprek met zijn stakeholders, is transparant en wil gezamenlijk het einddoel halen. Wie weet wat daar verder nog uit voortvloeit.’