Klaas Wiertzema (CEO Lake3D) en John Janssen (Business Development Manager Rabobank). FOTOGRAFIE: BRAM BECKS
3D-printen op basis van jetting technologie gaat revolutionaire veranderingen teweegbrengen. Op alle vlakken, omdat functionele producten snel, duurzaam en met zero waste het levenslicht zien. Zo kan Lake3D, gevestigd bij Venlo en op de High Tech Campus in Eindhoven, al gebitselementen met de juiste kleur, glans en mechanische eigenschappen printen. Een prachtig voorbeeld van health innovatie en duurzaam ondernemen dat de coöperatieve Rabobank graag met haar expertise ondersteunt.

Ongeveer 50 procent van de volwassen bevolking mist één of meerdere kiezen. Een kroon of gebitselement handmatig frezen is tijdrovend, kostbaar en heeft ecologisch veel impact. Bovendien geniet dit vakmanschap weinig populariteit. De markt heeft grote behoefte aan betere alternatieven. ‘De Lake3D-technologie wordt disruptief voor de tandheel-kundige industrie’, voorspelt CEO Klaas Wiertzema. ‘Het draagcomfort verbetert omdat ons product zachter is dan de huidige prothesen en prijstechnisch is het veel goedkoper.’

Een uitzonderlijk concept
De CEO (van huis uit sociaal psycholoog/methodoloog) legt uit dat juist die innovatiewaarde hem tot deze start-up heeft verleid. ‘Ik ben altijd in de techniek werkzaam geweest, had me voorgenomen het rustiger aan te gaan doen. Dit concept was echter te uitzonderlijk om te laten schieten. Zowel voor mijzelf als mijn partners: Petra Doelman, een sterk financieel onderlegde en gestructureerd werkende professional met veel ervaring in high tech start-ups en Joost Anne Veerman, een ware inkjetheld en ook nog eens een zeer aimabel persoon. Dankzij zijn expertise ondersteunen we bedrijven in Silicon Valley – qua omvang net boven ASML – met uitdagende printproblemen. Samen met een internationaal team PhD’ers houden wij ons dagelijks liefdevol bezig met deze rocket science die de wereld gaat veranderen.’

Bij Lake3D is de werksfeer (in de regel) optimaal. Samenwerken begint volgens Klaas met vertrouwen geven. ‘Hoogopgeleide professionals kunnen zichzelf heel goed motiveren. Naast alle bekende stereotypen ben ik vooral een ondernemer voor wie menselijke proporties en verhoudingen cruciaal zijn. We hebben vanuit de gunfactor zaken voor elkaar gebokst die op geen enkele andere wijze waren gelukt.’

‘We hebben vanuit de gunfactor zaken voor elkaar gebokst die op geen enkele andere wijze waren gelukt’

Een verademing in de woestijn
‘Het is een kunst om de juiste partijen aan je te binden en dat is te danken aan de persoon Klaas’, reageert John Janssen, Business Development Manager bij Rabobank. De onderlinge communicatie tussen beide heren verloopt uitermate relaxed; is open, eerlijk en direct. Klaas: ‘De meeste banken hebben totaal geen aansluiting bij start-ups. Ik heb zelfs een lichte allergie voor het bankwezen, daarom voelt de relatie met John als een verademing in de woestijn. We hebben een geweldige klik. Hij weet hoe een ondernemer denkt en sterker nog, hij weet precies wat een ondernemer nodig heeft.’

John heeft het businessplan onder de loep genomen en daar waar nodig aangescherpt. Hij ziet Lake3D als een startup met een krachtig stakeholdersveld dat bestaat uit no-nonsense mensen die – inhoudelijk goed onderlegd – werken aan een veelbelovende innovatie. ‘Rabobank helpt dergelijke gamechangers vaste voet aan de grond te krijgen. Lake3D gaat nu over naar de scale-upfase en dus kijken we of we met kennis, kunde, netwerk en eventueel kapitaalkrachtige particulieren verdere ondersteuning kunnen bieden.’

Toepassingen uit meerdere materialen
Lake3D, overigens een van de weinige hightechbedrijven waar meer vrouwen dan mannen werken, creëert en maakt functionele toepassingen uit meerdere materialen mogelijk door meerdere printheads, materialen en software met de hoogste precisie op elkaar af te stemmen. Met hulp van toonaangevende leveranciers uit onder meer Parijs en Antwerpen. ‘Momenteel zitten we in de validatiefase en het certificeringstraject. We testen alle materialen om de mechanische effecten in kaart te brengen en controleren de exacte vormeigenschappen van de software. We weten wel al dat we met twee printers landelijk in de vraag kunnen voorzien.’

Rabobank wil graag bijdragen aan positieve veranderingen en zet zich in voor een betere wereld voor toekomstige generaties. ‘Om dat te bereiken moeten we omdenken en nieuwe wegen bewandelen; dus start-ups omarmen’, aldus John. ‘De innovators van nu zijn de ondernemers van de toekomst.’

De coöperatieve Rabobank

Samen met klanten en leden, maar ook met onze producten, kennis en netwerken werken we aan een betere wereld voor toekomstige generaties. Dat doen we vanuit onze bancaire dienstverlening en door net een stap verder te gaan dan andere banken. Ook met maatschappelijke initiatieven. Daarmee richten we ons op de belangrijkste transities en thema’s die spelen in onze markten en dus in onze maatschappij, zoals de thema’s duurzaam ondernemen en energietransitie.

www.rabobank.nl/impact