Goed vindbaar zijn in de zoekmachine is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Er wordt daarom veel tijd en geld gestopt in SEO om hiermee goede zoekwoordposities te claimen. Een goede linkbuilding strategie is hier een groot onderdeel van. Want hoe meer backlinks er naar je website gaan, hoe groter je online autoriteit wordt en hoe beter Google je website beoordeelt.
Maar wat is een goede linkbuilding strategie? En hoe krijg je meer sterke backlinks naar je website? Wij noemen 3 strategieën die je helpen voor linkbuilding!
Gastbloggen
De eerste effectieve manier die we willen belichten om meer kwalitatieve backlinks te genereren, is gastbloggen. Bij gastbloggen plaats je een artikel over jouw expertise op de blog van iemand anders. Jij bent de auteur en daarom wordt er dan ook gelinkt naar jouw website.
Het lastige aan deze linkbuilding strategie is dat deze blogs jouw content niet perse nodig hebben. Je moet ze dus wel overtuigen om jouw content te plaatsen op hun website.
Dit kun je stimuleren met de volgende acties:
-Zorg voor content van hoge kwaliteit. Wanneer je deelbare en waardevolle content maakt, kan een blog je bijna niet weerstaan.
-Verhoog je naamsbekendheid. Websites zullen je gastblog eerder plaatsen wanneer je al eerder geblogt hebt voor andere websites. Hoe meer bekende blogs je achter je naam hebt staan, hoe aantrekkelijker het voor de blog in kwestie is om jouw gastblog te plaatsen.
Maak dus vlieguren!
Deel je kennis
Net als bij het schrijven van een gastblog, is content van hoge kwaliteit een grote vereiste voor content promotie. Is je content waardevol? Dan willen derde partijen ook vaker naar jou linken als expert. Maar je kan ook zelf je artikelen verspreiden. Heb je een artikel geschreven voor op je eigen blog? Dan kun je deze gebruiken door een vervolg op het artikel te schrijven en dit delen met andere websites. Het artikel heeft nieuwswaarde en is daarom niet alleen relevant voor anderen, maar levert je ook weer een aantal kwalitatieve backlinks op.
PR-strategie
PR is dé manier om meer naamsbekendheid te krijgen voor jouw bedrijf. Met een succesvolle PR-strategie kun je namelijk kwalitatieve backlinks creëren voor jouw bedrijf.
Voor een goede PR-strategie is het van belang dat je weet wie je doelgroep is, wat de boodschap is die je wilt uitdragen en wanneer je dit wilt doen.
Stel, je wilt rondom de feestdagen een leuke kortingsactie opzetten om meer bezoekers te genereren naar jouw website. Je kunt deze kortings dan aankondigen middels een persbericht aan een blog (zoals bijvoorbeeld een interieurblog) waar je graag een backlink van wilt ontvangen.
Is de actie zó waardevol? Dan gaat het interieurblog hier misschien wel een blog aan wijden, waardoor je op een redactionele manier een kwalitatieve en sterke backlink ontvangt.
Voor een succesvolle PR-strategie zijn er drie zaken belangrijk:
–Nieuwswaarde: denk aan een nieuwe collectie, kortingscode, winactie, sale, nieuw onderzoek, etc.
–Relevantie: maak een lijstje met websites en blogs die aansluiten bij jouw branche en waar je graag een backlink van wilt ontvangen.
–Tijd: redacties en eigenaren van websites hebben vaak een redactionele planning waar ze rekening mee moet houden. Maak hier handig gebruik van.
Hopelijk heb je wat aan deze drie tips gehad en kun je hier meer backlinks mee verkrijgen. Met als uiteindelijk doel: betere zoekwoordposities en meer verkeer naar jouw website!