Als ondernemer wil je dolgraag gas geven. Maar hoe kom je aan goed personeel? Het aantal vacatures is hoger dan het aanbod. En dat geldt voor bijna alle sectoren. Zowel op korte als op lange termijn. Yvonne Paulussen van Vekoma Rides is heel duidelijk: ‘Het is nu alle hens aan dek. Met Keyport als kickstarter.’
Yvonne Paulussen is lid van het kernteam van Keyport én director of change bij attractiebouwer Vekoma Rides uit Vlodrop. ‘Als mkb zijn we vaak geneigd om naar binnen te kijken, terwijl het zo leerzaam is om in elkaars keuken te kijken en te leren van elkaar. Dat begint met het delen van je vraag. En met het zichtbaar maken van je bedrijf in de regio. Keyport helpt daarbij.’
Personeel en arbeidsmarkt
Ook voor Vekoma Rides is personeel en arbeidsmarkt een hot item. ‘De mensen zijn voor ons het allerbelangrijkst. De markt is overspannen, het is steeds moeilijker om aan personeel te komen. En dan hebben wij nog een sexy product. Dat laten we op social media volop zien. Daarmee bereiken we niet alleen onze klant, maar ook de mensen die hier willen werken. Als ik dan naast affiniteit met techniek ook een passie en sprankeling in hun ogen zie, dan zijn ze welkom. De finesses van het vak, die brengen wij ze zelf wel bij in onze eigen achtbaanschool en engineer academy.’
Die passie en sprankeling, dat is precies de insteek van het Keyport project ‘Regio in je Rugzak’. Een nieuwe aanpak om leerlingen te begeleiden bij hun studiekeuze en loopbaan, ín de eigen regio. Cruciaal voor een gezonde arbeidsmarkt op de lange termijn.
Gratis bedrijfsprofiel ‘Regio in je Rugzak’
Petra Koolen, docente en decaan vmbo op scholengemeenschap Sint Ursula, is betrokken bij de implementatie van Regio in je Rugzak binnen haar school. ‘De eerste activiteiten zijn enthousiast ontvangen. De leerlingen hebben een dna-profiel aangemaakt en zijn getraind in het houden van een persoonlijke pitch. Hoe stel je jezelf voor als je bij een bedrijf binnenkomt?’
Het grote verschil tussen bestaande activiteiten op het gebied van loopbaanoriëntatie en -begeleiding en Regio in je Rugzak is dat het veel meer gericht is op bedrijven uit de eigen regio. Koolen: ‘Alle bedrijven zijn welkom om aan te sluiten en een bedrijfsprofiel aanmaken is gratis! We merken nu al dat de ouders spontaan met bedrijven komen waar ze zelf werken of die ze kennen. Dat is leuk, die betrokkenheid met je eigen omgeving.’
Een ander belangrijk verschil is dat Regio in je Rugzak uitgaat van het profiel van de leerling zelf. Koolen: ‘Wie ben je en waar word je blij van? In plaats van: welke opleidingen zijn er en wat spreekt je aan? Dat is een stuk lastiger. Dat merken we bij een standaard studievoorlichting, dan haken veel leerlingen af. Hoe mooi zou het zijn als je straks een automatische koppeling hebt tussen jouw passie en talent met potentiële beroepen en bedrijven uit je eigen regio. Daar werken we naartoe. We starten intern en achter de schermen. En dan hoop ik dat we begin volgend jaar een eerste Regio in je Rugzakfestival kunnen organiseren. Waar onze leerlingen misschien wel een leuk vakantiebaantje aan overhouden!’
Meer bekendheid in de regio
Ook Vekoma Rides heeft altijd jong talent en stagiaires in huis. Paulussen: ‘Ze verzetten bergen werk en brengen nieuwe inzichten. Om contact met het onderwijs te onderhouden, geven we regelmatig gastlessen op het mbo en hbo. Het vonkje voor techniek proberen we al op de basisscholen over te brengen. We nodigen schoolklassen uit voor een rondleiding in ons bedrijf. Onze innovatievraagstukken, die leggen we vaak voor aan universiteiten.’
Vekoma Rides is sterk geworteld in Vlodrop. Paulussen: ‘Al sinds 1926 en het ziet ernaar uit dat we hier ook onze nieuwbouwplannen kunnen realiseren. De binding met de regio is groot. Als we iets willen laten lakken, dan doen we dat in de regio. En hebben we catering nodig, dan vragen we een lokale ondernemer. De bereikbaarheid voor onze klanten is prima en ook om te wonen en werken is dit een hele fijne regio: filevrij en in het groen. Dat mogen we veel meer uitdragen. We gaan onze arbeidsmarktcampagne op social media dan ook samen met Keyport verder uitbouwen. We starten met een algemeen filmpje waarin we onszelf introduceren: laten zien wat we doen en voor welke klanten we werken. Van daaruit gaan we onze functies verder uitlichten. Dat worden echte verhalen van onze eigen mensen.’
Over samen werken aan regiobranding
Om het bedrijfsleven en de carrièrekansen in deze regio beter voor het voetlicht te brengen, start Keyport met de campagne ‘Keyport, dé ondernemende regio!’. Programmamanager Ton Hagelstein licht toe: ‘In deze regio zitten veel slimme, toonaangevende mkb-bedrijven. Bedrijven die door wereldspelers worden gevonden, maar die bij eigen inwoners vaak nog onbekend zijn. Daar gaan we verandering in brengen! Iedereen mag weten dat die spectaculaire achtbaan in China is ontworpen door Vekoma Rides uit Vlodrop. Dat het dak van Ferrari World in Dubai is gemaakt door Euramax uit Roermond. En dat groentefabrikant Hak kiest voor de stazakken van DeeDee Plastics uit Nederweert. In de campagne laten we zien waarom wereldspelers voor Keyport kiezen én wat deze regio tot de ondernemende regio maakt.’
In contact met jong talent
Ook Bloem Infra uit Heel haakt aan bij de mogelijkheden die Keyport biedt. Het infrabedrijf is actief op MeetTheYoungsters, een online platform waar bedrijven en studenten elkaar ontmoeten. Dit platform wordt binnenkort aangevuld met fysieke activiteiten, zoals Tours de Keyport (bedrijfsbezoeken) en Keyport College Tour (spraakmakende ondernemers voor een volle collegezaal). Daarnaast zijn er plannen voor serious gaming met gastlessen rondom regionale arbeidsmarktoriëntatie. Een compleet pakket gericht op honderden studenten van mbo tot wo.
Bloem Infra-directeur Tjeu Clerkx: ‘Ik werd getriggerd door het artikel in de vorige editie van het Zakenblad. Dat ging over serious gaming en de Wereld van Zand en Grind. Ik heb contact gezocht met projectleider Jos Meessen en met hem van gedachten gewisseld over circulair ondernemen en duurzaamheid. Want net als voor de uitdagingen op de regionale arbeidsmarkt geldt ook hier dat de triple helix-aanpak ‘key’ is. Ondernemers in de keten, de overheid als opdrachtgever én het regionaal onderwijs moeten samen optrekken om de uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. Keyport brengt deze partijen bij elkaar.’
Bloem Infra geeft gastlessen op scholen en is actief op social media. Clerckx: ‘Voor de toekomst is dat niet genoeg. We zullen de regio en de directe omgeving veel meer moeten betrekken bij wat we als bedrijf doen. Bloem heeft eigen omgevingsmanagers in dienst en voor het project Wateroverlast Boshoven een projectinfo- en uitkijkkeet geplaatst. Hier ontmoeten mensen uit de omgeving elkaar en zien ze wat we aan het doen zijn.’
Wat is jouw ondernemersvraag?
Maak gratis en verblijvend een afspraak met business developers Loes Borger en Renske Cox om te besprek wat Keyport (nog meer) voor jou kan betekenen via de website van Keyport.