Andreas Sprang, commercieel directeur van Robomotive

ROERMOND – Onder druk van de dubbele vergrijzing moeten we een oplossing vinden voor al het werk waarvoor straks geen mensenhanden meer beschikbaar zijn. “Het is niet de vraag of je moet robotiseren maar hoe. Robotisering is een ontwikkeling die we niet kunnen stoppen”, stelt Andreas Sprang, commercieel directeur van Robomotive in Roermond.

“Mensen hebben een heel goede oog-hand coördinatie. Als er een kopje koffie op tafel staat kunnen wij dat feilloos pakken en een slokje drinken. Dat kunstje van het zelfstandig oppakken leren wij de robot ook. Robomotive ontwikkelt adaptieve robots. Robots met
autonome mechanische handjes. We maken daarbij gebruik van bestaande technologieën maar de slimmigheid is om die allemaal aan elkaar te knopen. Die kennis hebben wij in huis.”

Eenvoudig
“Zijn er nu 4 of 5 medewerkers nodig, straks is dat er nog maar één die samen met de robot aan het werk is. Eén man of vrouw die de robot bedient en toezicht houdt. Daarvoor hoef je geen computerprogrammeur te zijn. Dat is een misvatting. Het is vrij eenvoudig om een robot aan te sturen. Bij Robomotive streven wij daar ook naar. Ook een laaggeschoolde medewerker moet met een goede training in staat zijn om een robot of meerdere robots aan te sturen. Bekijk de robot als een stuk gereedschap waarvoor jij een instructie krijgt hoe je met dat gereedschap moet werken. De intelligentie zit in het gereedschap zélf. Dat is waar wij voor zorgen.”

Vanzelf
“De ontwikkelingen gaan snel. De rekencapaciteit verdubbelt om de twee jaar. Waar wij vijf jaar geleden nog 8 seconden moesten wachten totdat een beeld goed verwerkt was en we de informatie konden vertalen naar ‘vind het object en pak het’, kan dat nu al binnen een halve seconde. De technologie verlaagt zo vanzelf de drempel om een robot in te zetten.”

Sentiment
Een robot roept verschillende associaties op. Wie bepaalt uiteindelijk wat de robot doet en is er op termijn een robot die de mens beheerst? Sprang: “Wij halen dat sentiment altijd weg. Bekijk een robot als een multifunctionele machine,
want dat is wat het is. Uiteindelijk bepalen wij wat deze machine voor ons doet. Ondernemers hebben vaak een vertekend beeld van wat een robot kan. Men verwacht dat die al veel meer is en kan dan wat er in de praktijk mogelijk is en aan de andere kant is er juist weer veel meer mogelijk dan je denkt.”

https://technovalleylimburg.com

Dit artikel verscheen eerder in het magazine Techno Valley 2017 – nr. 1
Tekst: Monique Joosten | Fotografie: Mijntje Wismans