Facebook, Instagram en LinkedIn. Steeds meer ondernemers gaan enthousiast aan de slag met social media. Dat gebeurt vaak zonder een duidelijk plan en daardoor weinig succesvol. Social Banana ontzorgt ondernemers op het gebied van social media, van strategie tot uitvoering. Het succes is direct terug te zien in de statistieken.
Door Wesley Hegge
De knalgele bananen toveren meteen een lach op je gezicht. Maar het vrolijke beeldmerk zegt ook iets belangrijks over de werkwijze van de start-up. “Wij creëren online content vanuit doelstellingen en strategische keuzes en gaan vanuit dit uitgangspunt operationeel aan de slag. Wij maken de banaan open vanuit de achterzijde en niet vanuit de steel”, legt Sjoerd Lormans uit. “Dat maakt het online verschil.”
Strategie vertalen naar content
Samen met Niek Bastiaens en Jules Jongerius geeft hij leiding aan Social Banana. De twintigers hebben de ontwikkeling van Hyves tot Instagram van dichtbij meegemaakt. Social media kent voor hen geen geheimen. Ze merkten dat veel ondernemers daarentegen niet goed weten hoe ze social media in kunnen zetten. Daarom zijn ze een half jaar geleden een bedrijf begonnen. “We nemen het uit handen”, zegt Niek. “Zodat ondernemers zich kunnen focussen op hun core business. Onze klanten variëren van zzp’ers tot kleine en middelgrote bedrijven die zich bevinden in de driehoek Maastricht-Eindhoven-Nijmegen.”
Social Banana onderscheidt zich door niet alleen de strategie in kaart te brengen, maar ook de uitvoering op zich te nemen. Een team vertaalt de online strategie naar tekstuele en visuele content. Jules: “Dat team bestaat uit een fotograaf, webdesigner, twee grafisch ontwerpers en vier social media marketeers. Wij maken de content gereed en passend voor ieder kanaal. Content voor Facebook is anders dan voor Instagram.”
Het is voor elke ondernemer interessant om online gezien te worden. Daarom kan elke ondernemer zijn voordeel doen met het laten plaatsen van online content. Sjoerd: “Sommige ondernemers denken in omzet, maar het doel kan ook op een ander niveau liggen. Bijvoorbeeld om je te profileren richting klanten. Online succes begint voor ons bij naamsbekendheid, bereik en een juiste positionering. De ondernemer ontvangt statistieken zodat de groei kan worden bijgehouden. De rest doen wij.”
Transparantie
Dat begint al bij het kennismakingsgesprek. Jules: “We bespreken de mogelijkheden en nemen onze abonnementen door. Daarin staat precies wat de ondernemer krijgt. Het aantal posts per maand, statistieken en evaluatie. De abonnementen zijn gevarieerd, waardoor we zowel kleine als grote mkb’ers kunnen bedienen. We kunnen zelfs een website, logo en huisstijl maken.” Tussendoor laat Social Banana de ondernemers zien hoe de statistieken bewegen. “We houden zelf voortdurend de statistieken in de gaten”, zegt Niek. “Zo zien we of we op de goede weg zijn of misschien moeten bijsturen. Dat laten we de ondernemer ook zien, zodat hij of zij ziet wat er gebeurt. Daarbij evalueren we samen met de ondernemer de resultaten.” Wil je weten wat Social Banana voor jou als ondernemer kan betekenen? Kijk dan op onze website en doe de gratis Facebook-check!