Richt je kantoor professioneel in
De inrichting die je kantoor heeft, zegt veel over je bedrijf. Of anders; klanten zullen eerder kiezen voor een bedrijf met een professionele en nette kantoorinrichting dan voor een kantoor waar het bij wijze van spreken een puinhoop is.
Vooral functioneel
Behalve uitstraling moet een professioneel kantoor ook vooral functioneel zijn. Een kantoor richt je dus niet zomaar even in, daar denk je van tevoren goed over na. Alleen dan krijg je een kantoor dat zowel uitstraling heeft en functioneel is, waar het prettig werken is voor iedereen. Want hoe prettiger je kunt werken, hoe hoger ook de arbeidsproductiviteit.
Geef werknemers voldoende ruimte
Weet dus vooraf precies wat je wilt. Vraag jezelf af of je een open ruimte wilt creëren zodat er sprake is van een open contact, of wil jij je medewerkers graag een afzonderlijke plek geven? Wil je een informele werksfeer en welke werknemers moeten zeker bij elkaar in de buurt zitten? Een ding is zeker, een werknemer moet altijd voldoende ruimte hebben. Bovendien geldt dat hoe drukker een kantoor is, hoe rommeliger het wordt. Zorg in elk geval – ongeacht welke inrichting dan ook- voor voldoende schuifdeurkasten waar je al je belangrijke spullen eenvoudig in opruimt.
Daglicht maakt mensen vrolijker
Denk ook aan de akoestiek. Met panelen kun je de akoestiek in een ruimte al goed beheersen en is het mogelijk om met wanden te zorgen dat iedereen elkaar goed blijft verstaan en gewoon telefoongesprekken kan voeren. Denk behalve aan akoestiek, aan het aanschaffen van voldoende schuifdeurkasten ook aan het licht. Weet in elk geval dat hoe meer daglicht een kantoor heeft, hoe beter het is. Daglicht maakt mensen namelijk vrolijker.
Wat betreft meubilair is het uiteraard het mooist dat je voor een stijl kiest, een stijl die terugkeert in de schuifdeurkasten, tafels en stoelen. En uiteraard mag jij als directeur best een wat royaler bureau en een wat luxere stoel. Daar ben je immers directeur voor.