CRANENDONCK – Meer vrouwen kiezen voor het ondernemerschap. Een prima zaak, vindt Marijke Slenders, mede-eigenaar van Slenders Wooncomfort in Budel. Wat haar succesvol maakt? ‘Ik onderneem op intuïtie.’ Marijke Slenders (48) uit het Belgische Achel runt samen haar man Marcel het bloeiend familiebedrijf Slenders Wooncomfort in Budel.
De balans is nog niet helemaal in evenwicht, maar de opmars is ingezet. Was in 2007 nog slechts 31 procent van de startende ondernemers vrouw, inmiddels staat de teller op ruim 40 procent. Dat is goed nieuws voor onze economie. Vrouwelijke entrepreneurs zijn namelijk minstens zo succesvol en gaan bovendien minder snel failliet, zo leert onderzoek. Dat komt omdat dames het van nature net iets anders aanpakken. Ze bereiden zich grondiger voor, focussen meer op stabiliteit dan op een snelle groei en hebben ook een beter gevoel voor menselijke verhoudingen.
Ondernemen op gevoel
Marijke Slenders (48) uit het Belgische Achel is zo’n powervrouw. Samen haar man Marcel runt deze Vlaamse al 27 jaar lang een bloeiend familiebedrijf: Slenders Wooncomfort in Budel. Marijke geeft interieuradvies, doet de inkoop van stoffen, vloeren en accessoires en verzorgt zelf de administratie. ‘Alles wat ik doe, doe ik op intuïtie. Noem het een vrouwending, maar zo zit ik in elkaar. Zeker in de interieurbranche gaat het om gevoel. Als ik dat zou moeten opgeven, zou ik doodongelukkig worden. Ik wil niet anoniem iets verkopen, ik wil mensen eerst leren kennen en ben pas blij als ze iets kiezen wat écht bij hen past. Die persoonlijke benadering werkt en bepaalt mede het succes van ons bedrijf.’
Haar belangrijkste advies aan vrouwen die een eigen onderneming willen starten: zoek goed uit of je bedrijfsplan kans van slagen heeft. En minstens zo belangrijk: volg je hart, doe iets wat je écht leuk vindt. ‘Dat heb ik ook gedaan. Mijn grootste passie is het interieuradvies. Daar haal ik mijn energie uit. Het zorgt ervoor dat alles in balans blijft en minder plezierige dingen min of meer vanzelf gaan. De administratie bijvoorbeeld. Niet leuk, maar wel heel belangrijk. Ook dát zou ik vrouwelijke starters willen meegeven. Houd zelf de vinger aan de pols. Ondernemen betekent ook dat je precies weet hoe je bedrijf er financieel voor staat.’
Stratego voor vrouwen
Als het gaat om vrouwen aan de top is er nog een wereld te winnen. Vrouwen moeten voor een managementfunctie of een uitdagend project vaak extra hard hun best doen. Marijke moedigt dames dan ook aan om voor hun eigen kansen te gaan en met hun hart en talent het verschil te maken. Begin november organiseerde zij voor het vijfde achtereenvolgende jaar ‘La Vita e Bella’, een groots opgezet event waar 200 dames een avond lang in de watten werden gelegd.
Daarnaast volgt Marijke de workshop ‘Stratego voor Vrouwen’ bij Rabobank Weerterland en Cranendonck. In deze training worden talentvolle vrouwen wegwijs gemaakt in het ‘strategisch mannenspel’ dat in veel organisaties van oudsher wordt ‘gespeeld’. In vier sessies leren de dames om zich goed te profileren, efficiënt te onderhandelen en optimaal gebruik te maken van hun vrouwelijke kwaliteiten. ‘Ik vind dit reuze interessant en ben erg benieuwd ben naar de ervaringen van andere vrouwen’, aldus Marijke.
Het succes van Slenders Wooncomfort mogen we niet alleen aan haar toeschrijven, benadrukt ze. ‘Dat zou te veel eer zijn. Mijn man en ik doen het samen. Hij is van de marges en wat zakelijker ingesteld, ik doe alles op gevoel. We vullen elkaar perfect aan.’
Bij de workshop ‘Stratego voor vrouwen’, van In Touch Women Resource Management, krijgen de deelnemers inzicht in de verschillende oriëntaties van mannen en vrouwen en de uitwerking daarvan in de manier waarop we in organisaties met elkaar samen werken. Wat zijn de dominante regels van het spel? Verschillende archetypen en de dynamiek tussen persoonlijkheden komen aan bod.
Deze tekst van Bas Poell verscheen eerder in het magazine ‘Dichterbij’ van de Rabobank Weerterland en Cranendonck | Foto’s: Smile fotografie.