ROERMOND – In 2017 is de winkelleegstand in Limburg het sterkst gedaald. Toch blijven leegstaande panden een ontsierend beeld in de winkelstraat. Steeds minder jongeren bezoeken de winkels in de binnensteden. Hoe creëer je nou de binnenstad van de toekomst? Dat was de vraag die MKB-Limburg en de Provincie Limburg stelden aan Limburgse studenten via de Challenge X: Retail Challenge.

Het resultaat in de vorm van het boekje “Challenge X” werd tijdens het Retail Innovatie Festival in Roermond vandaag, maandag 26 februari overhandigd aan Monique Princen, voorzitter MKB-Limburg.

In november 2017 werden studenten tijdens het Retail Symposium in Maastricht uitgedaagd om innovatieve oplossingen te vinden om binnensteden aantrekkelijker te maken. De Retail Challenge van Jules, in samenwerking met Service Science Factory en Universiteit Maastricht leverde een top vijf op met actuele en vooruitstrevende ideeën. Uiteindelijk kwam één kandidaat als winnaar uit de bus.

Twee vliegen in één klap
Winnares Daphne Hermans ziet een ontmoetingsruimte voor jongeren als een mooie kans om de binnenstad gezellig te maken. De komende periode gaan we verder met de uitvoering van dit idee. Monique Princen, voorzitter MKB-Limburg: “Als we de realisatie van deze ontmoetingsruimte kunnen combineren met het invullen van leegstand slaan we twee vliegen in één klap!“

De uitvoering
Het idee van de winnaar krijgt een opvolging. “MKB-Limburg gaat deze uitdaging dit jaar dan ook oppakken en samen met Daphne, andere jongeren, de Provincie, plaatselijke ondernemers en andere betrokken partners werken aan de concretisering ervan in enkele Limburgse centrumgebieden,” aldus Princen. “De toekomst van onze binnensteden start vandaag! Binnenkort zal er een gesprek plaatsvinden met Daphne en ondernemers uit Weert, Venlo en Heerlen. Samen met hun gaan wij kijken hoe we het plan in deze 3 steden gaan uitrollen.”