In de jaarlijkse verkiezing van Logistieke Hotspots is de Keyport regio dit jaar de snelste stijger: van plaats 14 in 2016 naar positie 7 dit jaar.

De verkoop via het internet in de detailhandel blijft groeien. De regionale focus op e-fulfilment werpt z’n vruchten af. Het levert de Keyport regio een waanzinnige zevende plaats op in de top van logistieke hotspots in Nederland. De grondleggers van de e–Fulfilment Hub bespreken bij Dimass hun volgende stap. Aansluiten bij de Europese top.

Door Wesley Hegge

In de jaarlijkse verkiezing van Logistieke Hotspots is de Keyport regio dit jaar de snelste stijger: van plaats 14 in 2016 naar positie 7 dit jaar. Die stijging is mede te danken aan de e-Fulfilment Hub die onder de vlag van Keyport tot stand kwam. In de e-Fufilment Hub werken innovatieve bedrijven, de lokale overheid, Gilde Opleidingen en Fontys Venlo samen.

E-Fulfilment Hub
“E-fulfilment is het hele logistieke proces vanaf de bestelling online tot aan levering aan de deur. Een relatief nieuwe tak van sport die wij binnen de e-Fulfilment Hub verder hebben ontwikkeld en geprofessionaliseerd”, zegt Bart Verlegh (Bluehub). “We zijn complementair aan elkaar en hebben tijdens kennissessies in korte tijd veel expertise opgebouwd. We weten wat we aan elkaar hebben. En wat we de markt te bieden hebben. Het is nu tijd voor schaalvergroting.” Schaalvergroting, bijvoorbeeld door samenwerking met het Retail Innovation Center (RIC).

Keyport
De grondleggers van de e–Fulfi lment Hub bespreken bij Dimass hun volgende stap. Aansluiten bij de Europese top.

Programmamanager Vivienne Curvers ziet daar wel mogelijkheden toe. “Het RIC staat voor het ontsluiten van kennis, het verbinden van partijen en voor innovatie. Het is voor onze achterban van cruciaal belang om hun visie rondom ‘clicks and bricks’ – fysieke winkels en/ of webshop – scherp te stellen. En te weten waar ze terecht kunnen voor vragen en mogelijkheden voor een eigen webshop en het logistieke proces achter internetverkopen.‘ Ook Ingrid Vermeer, het ‘logistieke’ gezicht van Liof en kartrekker van Smart Logistics Venlo is positief over een vervolg. “De focus van e-fulfilment ligt nu nog op de Keyport regio, maar ik zie zeker ook provinciale kansen voor samenwerking.”

Gunstige ligging
Die focus op de regio Keyport heeft een reden. “Met de Duitse en Belgische grens op steenworp afstand realiseren wij de beste cut off tijden. Goederen kunnen binnen één dag geleverd worden en daar ligt een enorme kans. “Want waar op dit moment 15 procent van de consumenten in Europa bij een shop uit een ander EU-land koopt, is dat in 2020 naar verwachting al 30 procent. Met name voor Nederlandse MKBwebshops is internationalisatie dan ook van levensbelang. De Europese afzetmarkt telt honderden miljoenen consumenten. “Doorpakken dus. Om onze goede positie te handhaven en de markt verder uit te bouwen. Met de kennis en kunde die we met elkaar en met de studenten hebben opgebouwd. En samen met het regionale bedrijfsleven, want er liggen kansen genoeg”, zegt Mario Op ’t Root (Wetron).

Peter Walraven (Dimass Group) is het daarmee eens. “e-fulfilment is 50% logistiek en 50% ICT. Het scala is zo breed, daar is nog veel ruimte om te ondernemen. Zo hebben we bijvoorbeeld nieuwe ICT systemen ontwikkeld voor complexe realtime inzichten in verzending en beheer. Maar denk ook aan opslagcapaciteit, handling, retourdepots en zelfs klantenservice in meerdere talen. De markt is breed, en de vraag groeit elke dag.“ Bart: “Wij pakken elke vraag op. Een ondernemer kan bij ons overal voor terecht. We zijn een one-stop-shop met een lage instap. Voor de nieuwkomers hebben we het maturity model ontwikkeld. Dat is een snelle gap analyse die je inzicht geeft in hoe je als MKB bedrijf aan de slag kan met e-fulfilment. Voor de verdere doorontwikkeling en innovatie blijft het onderwijs een belangrijke rol spelen.”

Keyport
De verkoop via het internet in de detailhandel blijft groeien. De regionale focus op e-fulfilment werpt z’n vruchten af.

E-fulfilment en onderwijs
“We zijn de allereerste HBO opleiding in Nederland met een minor e-fulfilment en werken in continue uitwisseling met het bedrijfsleven”, vertelt Roy Lenders van Fontys Venlo, zelf ook e-fulfilment ondernemer. “De allereerste e-fulfilment Hackaton die we organiseerden was echt een hoogtepunt. Zowel voor onze studenten als voor deelnemende bedrijven Wuunder, HC Distributie en Moonen Packaging. Zij kunnen aan de slag met nieuwe, creatieve input op hun businesscases.”

“Het is onze taak om het vak logistiek weer positief op de kaart te zetten,” vult Bart Driessen van Gilde Opleidingen aan. “Binnen het Centrum voor Logistiek Vakmanschap van Gilde Opleidingen werken we aan een nieuwe doorlopende leerlijn bij BC Broekhin en Philips van Horne SG. Bij Philips van Horne kunnen leerlingen vanaf het derde jaar kiezen voor het vak logistiek. Daar zijn nu al 100 aanmeldingen. Hard nodig om de visvijver te vergroten. Er is nu al een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten.” Niet alleen de arbeidsmarkt behoeft aandacht. De rappe toename van logistieke bedrijfsactiviteiten vraagt ook iets van regelgeving, procedures en toewijzing.

“De focus van e-fulfilment ligt nu nog op de Keyport regio, maar ik zie zeker ook provinciale kansen voor samenwerking.”

“Wat dat betreft zijn we goed op weg,” vindt Mathieu Dolders van de gemeente Weert. “De multimodale haven De Kempen is gereactiveerd, we hebben lokale bedrijventerreinen opnieuw verkaveld en ook de recente ontwikkelingen op Bedrijvenpark Kampershoek in Weert geven aan dat er kwalitatief goede mogelijkheden zijn voor vestiging van logistieke bedrijven. Denk aan de komst van het distributiecentrum van Groep Heylen. Door goede regionale samenwerking, ieder vanuit eigen kracht, zullen we steeds beter en sneller in staat zijn om de groeiende bedrijvigheid in e-fulfilment en logistiek in de Keyport regio te laten landen.”

www.e-fulfilmenthub.nl
www.keyport2020.nl