De dames van de organisatie – v.l.n.r. Helma Korten, Lianne van Herten, Anita Coolen en Anja Hansen - zijn er helemaal klaar voor.

LEUDAL – Wat in 2011 startte als open dag met fietstocht om op die manier iedereen in de gelegenheid te stellen kennis te laten maken met de agrosector in Leudal, is uitgegroeid tot een breed publieksevenement waar inwoners uit heel Midden-Limburg naar uitkijken.

‘We proberen elk jaar te focussen op een thema en dit jaar is extra aandacht voor verbreding en innovatie een leefbaar agrarisch platteland’, vertelt Anita Coolen. ‘Daarom wordt er samengewerkt met Liefde voor Limburg, ZijActief Limburg en de Vereniging Kleine Kernen Limburg.’

Acht bedrijven in Leudal en Peel en Maas doen dit jaar mee. Bezoekers kunnen op 30 april helemaal gratis een 25 kilometer lange tocht maken, waarbij ze een kijkje kunnen nemen bij de acht bedrijven. Voor kinderen zijn er speciale ‘doe-activiteiten’ georganiseerd. ‘Daarmee hebben we direct een belangrijke doelgroep te pakken’, vertelt Anja Hansen. ‘Doordat het zo laagdrempelig is, bezoeken veel gezinnen met (jonge) kinderen de bedrijven. Daardoor kunnen we ze een stukje educatie meegeven én groeit het draagvlak voor de sector.’

Maatschappelijk debat
Dat laatste vormde jaren geleden de basis voor Loeren bij de Boeren. Hansen: ‘In Leudal was er destijds een grote maatschappelijke discussie over de agrarische sector. ‘Laat dan maar eens zien wat jullie doen en hoe jullie dat doen’, zei de gemeente. We zijn er direct mee aan de slag gegaan. Want juist wij als agrarische sector willen transparant zijn. Iedereen is welkom.’

Met 2.500 bezoekers was de eerste editie een groot succes en de organisatie wist direct dat het niet bij een eenmalige open dag met fietstocht kon blijven. ‘Sterker nog: er kwam zelfs de dag erna al een telefoontje binnen van een agrariër die ook graag mee wilde doen’, zegt Hansen.

De eerste editie van Loeren bij de Boeren is destijds binnen zes weken op poten gezet, maar dat is vandaag de dag wel anders. ‘Direct na afloop van het evenement houden we een evaluatie en daarna starten de voorbereidingen voor een nieuwe editie’, legt Lianne van Herten uit. ‘Die tijd hebben we hard nodig, want er moet een hoop worden geregeld; van vergunningen tot sponsoren.’

Zoals het is
Wat opvalt, is dat Loeren bij de Boeren na al die jaren nog altijd heel dicht bij de kern staat: consument en burger kennis laten maken met de agrarische sector. ‘Dat doen we bewust’, legt Helma Korten uit. ‘We willen op de bedrijven laten zien zoals het werkelijk is, zonder poespas. Zo letten we erop dat wat van buitenaf wordt aangeboden, past bij het deelnemende bedrijf. Het dient iets toe te voegen aan ons evenement, of de agrarische sector.’

Van Herten: ‘We laten geen foodtrucks neerzetten. Een deelnemer krijgt wel de kans om dat wat hij produceert, te laten proeven. Bij een aardappelteler mag wel een frietkraam komen te staan. Zo zijn er ook een jaar ganzenhamburgers en -ragout verkocht, omdat er tijdens die editie speciale aandacht was voor ganzenoverlast. De bezoekers kunnen dus op de locaties, naast kijken en uitleg krijgen, proeven van wat wordt geproduceerd en daarnaast nog genieten van het mooie platteland op de route.

Incognito
Tijdens Loeren bij de Boeren lopen de dames incognito rond op de bedrijven en maken praatjes met de bezoekers. De meeste bezoekers zijn positief en ervaren het als zeer prettig dat ze een kijkje mogen nemen’, vertelt Anita Coolen. ‘Zo lang die behoefte er is, blijven we doorgaan. Loeren bij de Boeren geeft bezoeker, deelnemer en organisatie een geweldig positief gevoel. Een gevoel van verbinding.’

Bron: LLTB