Keyport zet in op innovatie, ondernemerschap en arbeidsmarktoptimalisatie. In de rubriek Made in Keyport laten we ondernemers aan het woord die deze thema’s omarmen. Deze keer zijn we in gesprek met Rolf Giezenaar van Euramax. Zij lakken aluminium en zijn binnen de branche beeldbepalend. Hun ambitie is om de komende jaren nog verder te groeien voornamelijk in het Midden- en Verre Oosten.
Euramax lakt voornamelijk aluminium op rol. Het proces wordt coilcoating genoemd. In dit proces wordt aluminium gelakt vóórdat het aluminium wordt geknipt, gebogen en verwerkt tot een eindproduct. Wij leveren van vroeger uit materiaal aan de Europese caravanindustrie; maar inmiddels leveren wij meer aan dak- en geveltoepassingen voor grote bouwprojecten zoals winkelcentra, vliegvelden en dergelijke. Zo hebben wij hebben de gevelbeplating van het Retail Centre in Roermond gelakt, maar ook het dak van het vliegveld van Mekka in Saoedi-Arabië; het grootste metalen dak ter wereld.
Euramax opereert op twee markten. Op dit moment ziet men de markt voor de caravanindustrie flink aantrekken. Een trend die zich de komende jaren nog doorzet. Het is paradoxaal, maar we ervaren dat juist door de huidige situatie (terroristische aanslagen in veel landen en de vluchtelingencrisis) mensen de camping zien als een fijn en veilig alternatief. In volume leveren wij de meeste vierkante meters voor projectbouw. Daar ziet men dat met name internationaal nog flink kunnen groeien. Euramax heeft een ambitieus groeiplan ontwikkeld waarbij men de verkoopkantoren in het Midden- en Verre Oosten flink gaat uitbreiden. De toekomst ziet er voor Euramax zonder meer goed uit.
De uitdagingen voor de komende vijf jaar liggen op twee heel verschillende vlakken. Enerzijds is het belangrijk om het competitief voordeel verder uit te breiden. Wij worden gezien als de benchmark in de markt qua kwaliteit en breedte van ons levergamma. De concurrentie zit echter niet stil en investeert veel in kwaliteit en nieuwe machines. Aan ons is het dus om op dat terrein voor te blijven middels innovatie en service. Anderzijds ziet men lokaal dat men moet blijven zorgen om de juiste mensen binnen te blijven halen. De maakindustrie doet het gelukkig goed in Limburg, maar dat betekent ook dat er concurrentie is naar goed geschoolde medewerkers, met name op technisch gebied.
In de fabriek in Roermond werken ongeveer 210 mensen. Men proberen Euramax lokaal te promoten gezien de beperkte beschikbaarheid van personeel in de regio. Dit is ook één van de redenen dat wij lid zijn van het MakeTech Platform. Als platform zetten we gezamenlijk de regio en de maakindustrie op de kaart. Daarnaast delen we kennis met elkaar binnen het netwerk en proberen we talent te enthousiasmeren. Omdat dit alles op een praktische manier wordt gedaan spreekt het MakeTech Platform ons bijzonder aan.