Delen is het nieuwe hebben, een uitdrukking waarvan ik steeds meer overtuigd raak. De huidige maatschappij kan niet meer zonder samenwerking en ontwikkelt zich steeds meer naar een netwerk- en projectenmaatschappij. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot en niet alle bestaande instituten en organen zijn er al klaar voor, met name vanuit de eigen opgebouwde positie.
Jongeren en steeds meer ZZP’ers, of beter gezegd zelfstandige professionals (ZP’ers), willen echter niet anders meer en kiezen bewust voor een zelfstandig bestaan. Ze maken gebruik van hun sterkten en zoeken waar nodig aanvulling op hun competenties bij anderen. Alles zelf doen, in eigen huis of in eigen bezit hebben, wordt steeds minder een optie.
Vanuit deze nieuwe economie 2.0 gedachte zijn er natuurlijk ook al de nodige mooie voorbeelden te noemen. Zo werkt Keyport 2020 aan en met de kracht van samenwerking van de 3 O’s: overheid, ondernemers en onderwijs. Op 21 april was ik bij het Keyport symposium bij Linssen Yachts in Maasbracht en kwamen mooie voorbeelden van Smurfit Kappa/DSM en Van Houtum Papier voorbij op het gebied van respectievelijk het benutten van lignine (ook wel de nieuwe aardolie genoemd) en de recycling van drankkartons. Ook zie ik mooie voorbeelden waar ZZP’ers en MKB bedrijven elkaar vinden om gezamenlijk te ondernemen en nieuwe projecten binnen te halen, die voorheen voor beide niet haalbaar waren.
Ik wil dan ook, als lid van het managementteam Keyport, iedereen oproepen om over de eigen grenzen en belangen heen te kijken, erover te stappen en gezamenlijk met anderen kansen te pakken. Tegelijkertijd bied ik mijn netwerk aan om in gesprek te gaan en partners te zoeken als je daadwerkelijk met een project aan de slag wilt gaan, waarbij de win-win situatie wel altijd voorop moet staan. Maar ‘da’s logisch’, aldus Johan Cruijff.
Jos Meessen
Secretaris LWV