Wie met René Jeurgens praat, wordt vanzelf blij. Het enthousiasme van de Valkenswaardse ondernemer werkt aanstekelijk. Vier jaar geleden begon hij het succesvolle tapasrestaurant Fiësta in de Beekstraat. Momenteel wordt ´om de hoek´ op het Bassin hard gewerkt aan twee nieuwe horecazaken. Dat deze grenzen aan de leegstaande Poort van Limburg, trekt hij zich niet aan. ‘Want het Bassin wordt weer een bruisend plein.’
Op de vraag of het vanwege de locatie een gewaagde investering is, antwoordt Jeurgens: “Toen ik in 2012 Fiësta begon, dachten veel mensen dat het geen toekomst zou hebben. Het pand stond niet voor niets al jaren leeg, zo werd gezegd. Maar ik zag wel degelijk mogelijkheden op die locatie. Nu zit het restaurant haast ieder weekend vol. Ook zijn er ondertussen een aantal nieuwe zaken geopend waardoor het een gezellige straat is geworden. Ik verwacht dat op het Bassin hetzelfde gaat gebeuren.”
Het Bassin
Na het succes van Fiësta heeft de Brabander de smaak te pakken gekregen. Niet één, maar twee nieuwe horecazaken openen deze zomer de deuren: een burgers-wine-steak-restaurant en een loungeachtige gelegenheid waar hapjes geserveerd worden. De zaken liggen naast elkaar en zijn zeker geen standaard etablissementen, maar juist verfrissende horecaconcepten.
Jeurgens heeft als eigenaar van het tapasrestaurant de stad en mensen goed leren kennen. “Weert is een mooie smeltkroes van Limburgers, Brabanders en Belgen. Dat zie ik terug in mijn restaurant.” Hij weet waar behoefte aan is en daar heeft de ondernemer zijn concepten dan ook op gebaseerd.
Verfrissende horecaconcepten
“Het burgers-wine-steak-restaurant wordt een combinatie van stoer en sexy”, legt hij uit. “Natuurlijk, je kunt er heerlijke grote stukken vlees eten. Daar houden mannen van. Maar ik wil het breder trekken. Door de combinatie te maken met wijn is het ook voor vrouwen aangenaam om naartoe te gaan.”
De andere zaak wordt een plek waar je op het gemak een drankje kunt doen, maar ook kleine gerechtjes kan bestellen. “Het is geen restaurant, maar ook niet echt een café”, zegt Jeurgens. “Het is het beste van beide. Je kunt er heerlijk de hele avond zitten.”
De twee zaken hebben een gezamenlijke keuken die semi open is. Op de eerste etage van het restaurant komt een ommuurd terras. “Een dergelijk terras is er in Weert nog niet. Het wordt een mooie plek, omringd door planten. Er is volop zon en het wordt de ideale locatie voor bijvoorbeeld barbecues, borrels en private dining.”
Impuls geven aan het Bassin
Jeurgens mag als een kartrekker beschouwd worden. Iemand die met vooruitziende blik onderneemt. Want het Bassin is niet bepaald een locatie die bruist. Het wordt gedomineerd door de leegstaande Poort van Limburg. Maar daar trekt hij zich niets van aan. “Ik kijk naar de mogelijkheden. De bereikbaarheid is uitstekend en het Bassin is een prachtig plein met uitzicht op de haven. Het moet alleen nieuw leven ingeblazen worden.”
Dat gaat Jeurgens, al dan niet in samenwerking met andere horecaondernemers, doen door het organiseren van activiteiten op het plein. Zo heeft hij bijvoorbeeld het eerste Open Limburgse Kampioenschap Barbecueën op de agenda staan. Ook wil hij een Ibiza markt organiseren en tijdens de Weerter kermis moet er een feestelijk plein gecreëerd worden.
Succesfactor
“Alles begint met enthousiasme, welke vak je ook uitoefent”, zegt Jeurgens. Hoe slaag je als horecaondernemer? “Het gaat erom dat mensen een gezellig, ouderwets avondje uit hebben en dat als ze naar buiten lopen niet achterover vallen van de prijs.” Het is belangrijk dat gasten aandacht krijgen. “De horeca moet terug naar waar het voor bedoeld is. Gasten bedienen en hen een fijne avond bezorgen.”
© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge
w.hegge@zakenbladweert.nl