In september 2016 nemen de GVT Group uit Tilburg en Wetron uit Weert de multimodale containerterminal De Kempen officieel in bedrijf. In 2015 tekenden zij een intentieverklaring voor de exploitatie van de terminalhaven. Het doel is de containerterminal binnen drie tot vijf jaar te laten groeien naar een jaarlijkse overslag van circa 10.000 containers voor bestaande bedrijven in regio. Dat is gelijk aan 20.000 enkele vrachtwagenritten, een besparing van 80 ritten per werkdag. Kostenefficiënt en duurzaam.
De Nederlandse wegen slibben dicht. Met de komst van de Tweede Maasvlakte zal het wegvervoer van en naar Rotterdam verder toenemen. Met verladers zijn afspraken gemaakt om 45% van het wegvervoer over te hevelen naar water en spoor. “Vervoer over water is in veel gevallen niet alleen goedkoper dan wegvervoer, maar scheelt ook in de CO2-footprint. Bovendien kunnen bedrijven containers on demand vanaf de terminal aan laten voeren en dus hun aanvoer beter timen. Een ander voordeel van ‘floating stock’ is dat bedrijven minder hoeven te investeren in eigen warehouse faciliteiten”, aldus Mathieu Dolders, senior projectleider van de gemeente Weert.
Afnemers
De verwachting is dat de meeste afnemers voor de terminal op bedrijventerrein De Kempen en de Kanaalzones zitten. Ook bedrijven op het Duurzaam Industrieterrein Cranendonck kunnen van de haven gebruik maken. De containerterminal in Weert sluit aan op het Brabant Intermodal Netwerk, met een pendeldienst van en naar Veghel en Tilburg. De haven vult volgens de initiatiefnemers een gat in het multimodale netwerk van Noord-Brabant en Limburg in.
Aanzuigende werking
Ze heeft bovendien voor de regio een aanzuigende werking op de bedrijvigheid. Dolders: “De containerterminal zet Weert beter op de kaart als interessante vestigingsplaats voor maak- en logistieke bedrijven. Deze vervoersmodaliteit is net zo essentieel als glasvezel. Logistieke beleggers kijken bij een investeringsbeslissing nadrukkelijk of de stad een haven heeft.” Wat zijn de gevolgen voor Weert? De Stadsbrug en Biesterbrug gaan circa vier keer per dag vaker open, maar de verkeersdruk op de Eindhovenseweg en Ringbaan neemt af. “Al met al geen ingrijpende veranderingen, zoals iedereen ook zal ervaren als de terminal operationeel is”, stelt Dolders.
Wetgeving
De eerste aanzet voor een containerterminal werd al in 2008 gegeven. Waarom heeft de komst van de terminal zo lang geduurd? Vooral onduidelijkheid en ontbrekende wetgeving over stikstofdepositie. Dat is in 2015 hersteld met het PAS (Programmatische Aanpak Stikstof). De wet kijkt nu naar het grotere geheel. Een klein beetje meer stikstofuitstoot bij de haven wordt meer dan teniet gedaan door de afname van stikstofuitstoot door het wegverkeer.
Provincie Limburg
Wethouder Frans van Eersel kaartte de natuurbeschermingsproblemen voor het havenproject met succes aan bij deputé Beurskens van de provincie Limburg. Dolders: “Het was een discussie tussen ecologen en economen. Royal Haskoning|DHV heeft voor de gemeente een rapport opgesteld waarin alle ecologische aspecten zijn meegenomen. De ecologische impact op het gebied is feitelijk te verwaarlozen. Dat wisten we al, maar de gemeente heeft met Natuurmonumenten afgesproken dat ze aan de zijde van de Laurabossen het tienvoudige van de noodzakelijke maatregelen zal treffen om de extra stikstofdepositie te compenseren.” De nieuwe wetgeving inzake stikstofdepositie biedt meer milieuruimte en mogelijkheden om in de toekomst gebruik te maken van het bestaande spoor bij de haven.