Hoge volumes in kleine oplages
De Budelse, Packaging & Print in het Brabantse Cranendonck helpt haar klanten bij het terugdringen van verspilling van drukwerk en verpakkingen. Dat doet ze door hoge volumes in kleine oplages te drukken. “Door een korte time-to-market kan de klant beter inspelen op zijn eindgebruiker, kun je lage voorraden aanhouden in de keten en heb je minder verspilling omdat je drukwerk of verpakking altijd courant is”, legt directeur Hans Geurtjens uit.
“We proberen onze klanten duidelijk te maken welke kansen een korte planningshorizon biedt. Want je hoeft niet meer weken op je drukwerk of verpakkingen te wachten. We zijn in staat om in korte tijd producten te leveren. Ons machinepark is zo ingericht dat we voor grote opdrachtgevers zowel oplages van 100.000 verpakkingen als vijftig stuks kunnen produceren, volgens hetzelfde proces over dezelfde machines. On demand. Farmaceutische bedrijven of apothekers bijvoorbeeld kunnen zelf gepersonaliseerde, op maat gemaakte, verpakkingen bestellen. Daarvoor hebben we unieke software ontwikkeld, waarmee de afnemer de doosjes naar eigen inzicht kan ontwerpen. Vijftig of tienduizend doosjes met de informatie van het medicijn erop, bijsluiter enz.. Dat betekent dus dat de afnemer geen afval heeft, want die gebruikt exact de hoeveelheid die hij nodig heeft. Dat principe hanteren we niet alleen bij digitaal printen. Ook in offset zijn we in staat tegelijkertijd meerdere versies in kleine oplages te produceren. Daarin zijn we in Nederland onderscheidend.”
Verandering van mindset
Geurtjens illustreert zijn verhaal met aansprekende voorbeelden, zoals de groothandel die een dikke catalogus in vijf talen in één oplage liet drukken, maar tot de ontdekking kwam dat het assortiment bij verzending al gewijzigd was. Feitelijk vele duizenden kilo’s waste paper. “Wij hebben ze geadviseerd om de vijf talen in kleine oplages naar behoefte en gebruik te drukken”, verklaart account manager Harry Mennen. “Zeker in de huidige tijd waarin iedere ondernemer snel en flexibel moet kunnen opereren en doelgroepen gericht wil benaderen, heeft dit veel voordelen.”
Leveranciers en klanten verwachten ook van De Budelse dat het bedrijf zo min mogelijk afval produceert en duurzaam werkt. Geurtjens: “De klanten en de markt vinden dat belangrijk. Het wordt gevraagd bij audits.” Die verandering van mindset was binnen De Budelse eerst een geleidelijk proces, maar vier jaar geleden werd het expliciet benoemd en de focus gelegd op drie pijlers. Mennen: “Concreet: een turn around naar hoge volumes en kleine oplages, het opzetten van ICT-services, bedoeld om ons proces naadloos in het proces van de klant in te passen en het produceren van massief kartonnen verpakkingen.”
Er werden nieuwe technieken geïntroduceerd zoals digitaal drukken en processen werden efficiënter ingericht. “We zijn er in de laatste vier jaar in geslaagd circa 30% minder afval te produceren. Kijk, een drukvel moet altijd gesneden worden en bij het stansen van doosje heb je altijd afval. Dat hou je. Maar je kunt een vorm wel zo stansen dat je een minimaal aantal vellen gebruikt. Door slim te werken en machines nagenoeg volledig automatisch in te stellen, kun je duizenden kilo’s papier besparen”, licht Mennen toe. “Dat zijn heel wat bomen.”
Karton is milieuvriendelijk
De vraag naar verpakkingen is niet verminderd. Wel wordt er in de markt nadrukkelijk gekeken naar functionele verpakkingen. Geurtjens erkent dat ze niet de gehele markt kunnen overzien, omdat De Budelse vooral in de kartonnagemarkt zit. Maar omdat karton een milieuvriendelijk product is, ziet hij wel een verschuiving van slecht afbreekbare materialen naar karton. Karton is namelijk niets anders dan cellulose (van bomen), gerecycled papier en karton, bindweefsels (meer en meer gemaakt van mais) en zetmeel (uit aardappelen) voor een mooi, glad oppervlak om op te drukken. “Als het in aanraking komt met water, valt het uit elkaar en vind je er na enige tijd niets meer van terug. Karton is bovendien een gemakkelijk te recyclen product. Bij het scheiden van afval scoort karton hoge ogen.”
Het productieproces van De Budelse verloopt volledig voedselveilig. Dat is noodzakelijk omdat het bedrijf ook werkt voor de voedselindustrie. De gebruikte inkten zijn afbreekbaar en niet giftig. Bij verbranding blijven er geen schadelijke stoffen over. Het drukproces gebeurt volledig alcoholvrij. “Wij werken al jaren op basis van water. Daardoor hangen er ook geen vervelende dampen meer en hoeven we ook niet constant de lucht te verversen. Dat scheelt weer een hoop energie”, verklaart Geurtjens.
“Milieuvriendelijkheid en duurzaamheid gaan nog verder bij De Budelse. De warmte van de persen en machines winnen we terug en we maken gebruik van energiezuinige TL-verlichting. Het energieverbruik is door al die ingrepen in de afgelopen twee jaar met meer dan 30% gedaald.”
De Rabobank als partner
De Rabobank heeft de veranderingen bij De Budelse steeds kritisch gevolgd en geadviseerd waar en wanneer nodig. “Haar rol is meegegroeid”, zegt Geurtjens. “Werd er vroeger vooral kritisch meegekeken op kengetallen, tegenwoordig constateren we meer oog voor de mens achter de kengetallen en zijn toekomststrategie.”
Bron: https://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/weert/nieuws/items/hoge_volumes_in_kleine_oplages