Je loopt in de Langstraat in Weert en ziet op een van de narrowcasting schermen precies de commerciële informatie waarvoor jij in de stad bent. Sterker nog, op je smartphone lees je in welke winkel en tegen welke prijs je het gezochte kunt vinden. Gedachten raden? Nee, slim combineren van technieken en data levert informatie op waar jij naar op zoek bent. Jouw wens is de retailers droom.
We kunnen techniek gebruiken om mensen te voorzien van informatieve en commerciële boodschappen en verbinding te leggen met plaatsen waar ze op dat moment niet zijn. Wie in de Langstraat is en de Maasstraat niet kent, vangt een glimp op via de schermen en ziet het aanbod elders. Daar blijft het niet bij: Sparqle – het narrowcasting systeem dat Delite mede in Weert in de markt zet – biedt retailers, horeca en bedrijfsleven echte toegevoegde waarde. Een advertentie is mooi, maar je weet doorgaans niet direct of er iemand op reageert. De techniek kan het effect van een advertentie te meten. Je kunt gericht adverteren en laten zien wie waarop reageert. Die techniek is onzichtbaar en niet ingewikkeld.
Door consumenten te informeren, met commerciële voordelen te triggeren en entertainment aan te
bieden, houd je ze langer in de binnenstad en besteden ze meer. Narrowcasting vormt de verbindende schakel tussen alle delen van de stad. Via handige beacons, aan een app verbonden, kun je vaststellen hoe loopstromen eruit zien, welke consumenten je binnenkrijgt en welke behoeftes zij hebben. Je kunt consumenten in- en outdoor volgen, klanttypes onderscheiden, ze op acties of nieuwe producten wijzen, bij je winkel of horecagelegenheid betrekken. Met behoud van privacy.
De toekomst van binnensteden ligt in de smart city. Elke stad heeft belang bij reuring, entertainment en bestedingen. De techniek zorgt daarvoor. Te beginnen bij de borden aan de invalswegen van Weert om van buiten naar binnen te werken. Zo ontstaat een keten van triggers met als doel conversie: hoe maak je van een latent geïnteresseerde een betalende klant; en hoe maak je van een klant een ambassadeur?
Narrowcasting heeft ook voordelen voor andere bedrijven. Verbinden is het magische woord.
Waarom geen beelden van BSW, VC Weert, HV Weert
of Munttheater in je bedrijf uitzenden? Toon je sponsoring of maatschappelijke betrokkenheid. Het kost je niets, maar je verbindt wel.
Remco de Jong
Eigenaar Delite Group