Wie in Weert de productielocatie van Holland Oto binnenstapt, waant zich in een miniatuurwereld. Al sinds de jaren zestig produceert het bedrijf schaalmodellen van bussen, vrachtwagens en tractoren. Bedoeld als promotieartikelen, verzamelobjecten of relatiegeschenken. Bram Sevens (39), algemeen directeur en sinds zijn achttiende werkzaam bij Holland Oto, leidt de onderneming sinds 2019. “De grootste uitdaging? Elk detail van het origineel terugbrengen in miniatuur.”

De geschiedenis van Holland Oto gaat terug naar de sluiting van de mijnen in Zuid-Limburg. Toen veel mensen zonder werk kwamen te zitten, ontstond er ruimte voor nieuwe bedrijvigheid. “Het begon met het assembleren van eenvoudige speelgoedmodellen”, vertelt Bram. “De techniek was nog heel basic vergeleken met wat wij nu maken.” Het bedrijf groeit stap voor stap uit tot een professionele producent van schaalmodellen, met een internationale klantenkring. De fabriek verhuist vervolgens van Zuid-Limburg naar Weert, waar het bedrijf inmiddels al 25 jaar gevestigd is.

‘We willen marktleider worden in agrarisch speelgoed en hoogwaardige miniaturen’

Bijzondere leerschool
In 2019 neemt Bram de leiding van het bedrijf over, waar hij sinds zijn achttiende onafgebroken werkt. “Ik heb nog nooit voor een andere baas gewerkt”, lacht hij. “Ik ging na het behalen van mijn havodiploma naar de pabo, maar voelde al snel dat dit niet mijn ding was.” Als hij een dag mee mag lopen op de werkvloer van Holland Oto, voelt Bram meteen: hier hoor ik thuis. “Vanaf dag één heb ik stap voor stap alles geleerd: van productie en logistiek tot sales en uiteindelijk ben ik doorgegroeid naar een directierol. Het was een bijzondere leerschool. Ik voel me nog steeds erg verbonden met het bedrijf en het team.”

Productie en import
Holland Oto kent twee pijlers: eigen productie en import. “Ongeveer de helft van onze omzet komt uit agenturen”, legt Bram uit. “Wij zijn importeur van toonaangevende merken in speelgoed en miniatuur. Zo vertegenwoordigen wij merken als ROS, Universal Hobbies, Kids Globe, en Motorart. Die producten komen per container uit China en worden geleverd aan groothandels en winkels in heel Europa, van speelgoedzaken tot Boerenbond.” De afzetmarkt is breed, maar vooral de Benelux en Duitsland zijn belangrijk. Toch kijkt de CEO verder: “We zien een sterke opkomst in Zuid-Amerika en Zuid-Europa. Naarmate de welvaart stijgt, is er meer budget om hobbymatig geld uit te geven. Onze modellen vinden wereldwijd hun weg.”

Precisiewerk dat fascineert
De productie van miniaturen blijft een precisiewerk. De uitdaging zit in de details: waar vrachtwagens en bussen vroeger vrij sober waren, hebben moderne voertuigen nu vaak complexe full-colour designs en tientallen extra onderdelen. Onze modellen moeten lang meegaan.” Zo heeft Holland Oto de afgelopen jaren de druktechnieken sterk verbeterd. “Vroeger werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zeefdruk, nu gebruiken we digitale technieken die ook de kleinste grafische details overbrengen.” Het gehele productieproces, alles vanaf het moment dat onderdelen uit Azië binnenkomen tot en met lakken, bedrukken, assembleren en verpakken, gebeurt in Weert. “Voor orders tot duizend stuks is dat perfect. Bij grotere aantallen produceren we direct in Azië. Toch houden we 80 procent van het productieproces in eigen hand. Dit betekent korte lijnen, snel schakelen!” benadrukt Bram.

Toekomstgericht
Dat de vraag naar miniaturen blijft groeien, verbaast Bram niet. “Een jongetje dat geboren wordt, zal altijd met autootjes spelen. Dat verandert niet”, zegt hij overtuigd. Bovendien zijn miniaturen niet enkel speelgoed: steeds vaker dienen ze als showmodel, relatiegeschenken of onderdeel van een maquette. Duurzaamheid staat ook in de eigen productie centraal. Sevens: “Onze producten zijn in feite al super-duurzaam, omdat ze nauwelijks worden weggegooid. Een modelauto gaat vaak van kind naar kind of van generatie op generatie.”

Toch zoekt Holland Oto naar verbeteringen, met name in verpakkingen. Plastic en piepschuim maken steeds vaker plaats voor karton of zelfs biologisch afbreekbare materialen. “Stel je voor dat een verpakking van aardappelzetmeel gewoon op het veld kan verteren – dat zou fantastisch zijn. Maar het moet wel betaalbaar blijven.” Ook het vinden van gekwalificeerd personeel is een uitdaging. Het team in Weert telt twaalf medewerkers, waarvan zeven in de productie. “Het is lastig om jonge mensen te vinden die precies en zorgvuldig willen werken. Gelukkig hebben we onlangs ons team uitgebreid, maar de arbeidsmarkt blijft een uitdaging.”

‘Ik heb nog nooit voor een andere baas gewerkt’

Agrarisch speelgoed en verzamelaars
In 2021 nam Holland Oto het Duitse merk Weise Toys over, gespecialiseerd in agrarisch speelgoed. “Dat is echt voor de verzamelaarsmarkt. Er zit veel toekomstmuziek in deze doelgroep, want jonge mensen blijven interesse tonen in landbouwmachines.” De prijs van zo’n miniatuurmodel hangt sterk af van detail en oplage. “Eenvoudige speelgoedmodellen kosten tussen de 25 en 50 euro. Voor hoogwaardige modellen, zoals een nieuwe tractor, praat je over een bedrag van circa 100 euro per model”, legt Bram uit.

Plezier in elk detail
Persoonlijk haalt Sevens het meeste plezier uit het creatieve proces en klantcontact. “We maken een mooi product, samen met een leuk team. Mensen zijn altijd enthousiast, of het nu kinderen zijn of volwassenen. Een miniatuur krijgt altijd een prominente plaats, bijvoorbeeld op een bureau of in een vitrine. Dat maakt het een duurzame herinnering.” En zijn persoonlijke favoriet uit de collectie? Hij denkt even na: “Een hele moderne Fendt-tractor. Het is een gigantisch apparaat, met super design en veel technologie. Echt een hoogtepunt in de ontwikkeling van landbouwmachines.”

‘Onze producten gaan vaak van generatie op generatie mee’

Holland Oto kijkt optimistisch naar de toekomst. “We zijn bezig marktleider te worden in agrarisch speelgoed en hoogwaardige miniaturen. Over vijf jaar verwachten we zowel in Weert als op de productielocatie in Azië fors te groeien, natuurlijk met behoud van onze kwaliteit en oog voor detail”, sluit Bram opgewekt af.

www.hollandoto.nl


NAAM Bram Sevens WOONPLAATS Ospel PARTNER getrouwd KINDEREN tweeling van 7 jaar FUNCTIE Algemeen directeur Holland Oto sinds 2019 HOBBY’S erop uitgaan met het gezin, gezellig eten met vrienden, grasmaaien ter ontspanning


 

Weert: dé strategische vestigingslocatie voor ondernemers

De binnenstad van Weert vormt het levendige hart van een complete stad, waar wonen, werken en ondernemen op natuurlijke wijze samenkomen. Met een aantrekkelijk winkelaanbod, een bloeiende horeca, sterrenrestaurants, culturele voorzieningen, zoals een theater, museum en een bioscoop, natuur, onderwijs-instellingen en hoogwaardige woonlocaties biedt Weert een solide basis voor modern ondernemerschap. De stad kent een sterk vestigingsklimaat. Strategisch gelegen aan de A2 en voorzien van een eigen intercitystation is Weert uitstekend bereikbaar voor zowel werknemers als opdrachtgevers. Op slechts 30 minuten afstand ligt Brainport Eindhoven: een van Europa’s toonaangevende technologische hubs, waar miljarden worden geïnvesteerd in innovatie, infrastructuur en woningbouw. Deze nabijheid maakt Weert aantrekkelijk voor bedrijven die willen profiteren van de dynamiek van Brainport, maar zoeken naar een betaalbare en leefbare vestigingslocatie.

Weert onderscheidt zich bovendien door haar ligging in het groen. De stad ligt aan de rand van Grenspark Kempen~Broek, een uitgestrekt natuurgebied met bossen, moerassen en heide, en biedt daarmee een unieke balans tussen stedelijke dynamiek en natuurlijke rust. Deze groene omgeving draagt bij aan een hoge leefkwaliteit, aantrekkelijk voor werknemers en hun gezinnen. De stad beschikt over een hoogopgeleide, gemotiveerde beroepsbevolking, een krachtige mix van lokale ondernemingen, culturele instellingen en onderwijs. Deze combinatie stimuleert economische groei en innovatie, en creëert een ecosysteem waarin ondernemerschap floreert.

Een stad die investeert in bereikbaarheid, leefbaarheid en onder-nemerschap en daarmee de perfecte voedingsbodem vormt voor groei!

ditisweert.nl/bedrijven


Tekst: Lot Niessen • Fotografie: Irene van Wel