‘Ben niet bang om te doen waar je zelf in gelooft. Beter spijt van iets wat je hebt gedaan, dan van iets wat je nooit hebt geprobeerd.’

Toen Ine Camps het telefoontje kreeg dat zij genomineerd was voor de Lodewijk van der Grinten Prijs, had ze niet gedacht dat ze hiervoor in aanmerking zou komen. ‘Het voelt als een enorme eer, ook richting mijn moeder en oma die al vroeg hun eigen weg durfden te kiezen.’ Haar nominatie is daarmee voor Ine meer dan een persoonlijk succes: het is een erkenning voor drie generaties vrouwelijke ondernemers in Venlo.

Van sieradenwinkel tot internationaal merk
Het verhaal van Camps & Camps begint in de jaren zestig, toen Ine’s moeder sieraden begon te maken. Enkele jaren later volgde de opening van een winkel, die de basis legde voor het familiebedrijf. In 1995 namen Ine en haar zus de zaak over, vastbesloten om de grenzen te verleggen. Waar de meeste ondernemers zich destijds nog richtten op Nederland, kozen zij voor een internationale aanpak. Beurzen in Frankrijk, samenwerkingen met Italiaanse en Franse ontwerpers en een importeurschap voor Nederland volgden al snel. “Het was spannend om alles op alles te zetten voor een stap naar Parijs, maar passie voor het product is altijd mijn leidraad geweest. Ik heb altijd gezegd: ben niet bang om te doen waar je zelf in gelooft. Ik heb liever spijt van iets wat ik heb gedaan, dan van iets wat ik nooit heb geprobeerd.”

Eigen ontwerp en grote doorbraken
De stap naar de eigen merkidentiteit kwam in 2008, toen Camps & Camps zelf begon te ontwerpen. Innovatief materiaalgebruik, zoals lichte kunststof armbanden en kunstharselementen, onderscheiden het merk. Comfort en draagbaarheid staan voorop, met oog voor detail en vakmanschap. Tegelijkertijd kiest Ine bewust voor uitgesproken en vernieuwende ontwerpen. Juist het spannende en uitdagende geeft haar energie: nieuwe collecties inkopen, presenteren en ontdekken of het zal aanslaan. Waar de retail de laatste jaren vaak kiest voor veilige, gangbare producten, zou het volgens Ine mooi zijn als er meer ruimte komt voor lef, durf en uitgesproken nichemerken.”

Een belangrijke doorbraak was de vaste showroom op de Trademart in Utrecht, die het merk nationaal aanzien gaf. Inmiddels bevindt de showroom zich in Venlo, vanwege de centrale ligging ten opzichte van België en Duitsland. Een volgende mijlpaal volgde toen de Bijenkorf Camps & Camps als merk selecteerde en daarmee landelijke bekendheid bracht. “De aanwezigheid in de Bijenkorf gaf ons een kwaliteitsstempel en bevestigde dat we als merk op de goede weg waren. Voor ons voelde het als een mijlpaal waar we met trots op terugkijken.”

Nieuwe generatie en toekomst
Toen Ine volledig zelf aan het roer van Camps & Camps kwam te staan, werd opnieuw duidelijk: uitdagingen weet zij steevast om te zetten in kansen. Zo leidde deze nieuwe fase tot de komst van haar zoon Max in het bedrijf. Met zijn frisse blik en digitale kennis geeft hij Camps & Camps een extra impuls. Samen schrijven zij een nieuw hoofdstuk in de familiegeschiedenis, waarbij de kernwaarden – passie, lef en vakmanschap – onverminderd centraal blijven. ‘Dat maakt me enorm trots,’ zegt Ine.”

“Ondernemen doe je met passie, gestuurd door vakmanschap en met verantwoordelijkheid voor de wereld om je heen”

Maatschappelijke betrokkenheid
Naast het ondernemerschap is Ine maatschappelijk actief als lid van Lions Venlo Bontamps, een serviceclub die zich inzet voor lokale goede doelen. Zo zamelen ze voedsel in voor de Voedselbank, steken ze de handen uit de mouwen tijdens NLdoet en jaarlijks helpen we mee om de Maaswaarden schoon te houden. Ook via Camps & Camps geeft Ine iets terug aan de regio: de afgelopen jaren werden speciale sieraden ontworpen waarvan de opbrengst ten goede kwam aan onder meer Kidzbase en Wensambulance Noord-Limburg.

“De nominatie voor de Lodewijk van der Grinten Prijs voelt voor Ine als een erkenning voor alles wat zij samen met haar team heeft opgebouwd: van lokale sieradenwinkel tot toonaangevend merk in Nederland en daarbuiten. Bovenal is het een bekroning op de overtuiging die haar altijd heeft gedreven: “Ondernemen doe je met passie, gestuurd door vakmanschap en met verantwoordelijkheid voor de wereld om je heen.”

www.campsencamps.nl

Tekst: Nikki Geelen • Fotografie: Bram Becks