De opkomst van e-commerce heeft ervoor gezorgd dat er een grote verandering is ontstaan binnen de retail. Tegenwoordig staan snelheid, efficiëntie en klanttevredenheid centraal.  Een belangrijk onderdeel is fulfillment. Dit is het volledige proces van opslag, orderpicking, verpakken, verzamelen en retourneren. Voor veel webshops is het onderdeel geworden van de strategie. We vertellen je in deze blog hoe je hiermee voor blijft lopen op je concurrenten.

Magazijnautomatisering en schaalbaarheid
Binnen fulfillment draait het om alles wat er gebeurt als een klant een bestelling plaatst tot aan de levering van het product. Het gaat niet alleen om het logistieke proces, maar ook om de communicatie met de klant, retourverwerking en de klantbeleving. Een soepele afhandeling van het proces is erg belangrijk. Een fout in het magazijn of vertraging bij het verzenden kan leiden tot ontevreden klanten en zelfs slechte reviews. Je wil dit zoveel mogelijk voorkomen, omdat consumenten snel van aanbieder kunnen wisselen.

Waarom is het slim om uit te besteden?
Ben je een kleinere of een middelgrote webshop? Dan is het vaak nog niet rendabel om zelf een heel logistiek team met een magazijn op te zetten. Fulfillment uitbesteden aan een gespecialiseerde partij is dan een goede oplossing. Zo kun je profiteren van schaalvoordelen en ervaring.  Zij kunnen daarnaast vaak ook scherpe prijzen aanbieden op het gebied van verzendtarieven. Dat komt omdat ze vaak samenwerken met verschillende vervoerders. Een goed voorbeeld hiervan is fulfilment in België met Monta. Dankzij deze services kunnen bedrijven zich volledig richten op groei en verkoop. Alle logistieke processen worden uit handen genomen.

Klantbeleving begint bij logistiek
De invloed van fulfillment op de klantbeleving wordt vaak vergeten en zelfs onderschat. Hoe iemand jouw merk ervaart, heeft onder andere te maken met hoe snel het pakket wordt bezorgd en de staat waarin het pakket bezorgd wordt. Een pakketje dat in goede staat de volgende dag wordt bezorgd, zal anders worden ontvangen dan een bestelling zonder duidelijke communicatie. Hierdoor heeft het invloed op de gehele klantbeleving.

Klaar voor de toekomst
Klanten krijgen steeds meer verwachtingen. Door nu te investeren in een goede strategie, leg je de basis voor gezonde en duurzame groei. Als je hier nu al goed op voorbereid bent, heb je een goede basis voor alle uitdagingen die er nog gaan komen.

Logistiek voor de groei van de webshop
Fulfillment is lang niet meer het laatste stapje van je bestelproces. Het is een belangrijk onderdeel van je klantbelofte en ook van je gehele strategie. Als je gaat investeren in slimme processen en betrouwbare partners, zorg je ervoor dat je het verschil kunt maken.