‘Het ondernemerschap biedt mij ruimte om Hotel Maashof te blijven ontwikkelen’

Het succesverhaal van de familie Beurskens begint op 12 juli 2000 als de broers Rob en Jack samen met vader Jac en moeder Maria een parkachtige locatie met vier grote forellenvijvers openen op een voormalig weiland in de kern Boekend te Blerick. Bijna 25 jaar later is het familiebedrijf gegroeid tot een geliefd horeca- en recreatiebedrijf waarvan Hotel Maashof met 85 kamers het kloppend hart is.

Voldoende reden voor het bestuur van de Lodewijk van der Grinten (LvdG) Prijs om Rob Beurskens – als boegbeeld van de onderneming – te nomineren voor deze prijs. “Ik heb diverse bestuursfuncties en de commissieleden gebruikten een smoes bij deze afspraak. Het zou gaan over de nieuwste expositie van Evert Thielen in Museum van Bommel van Dam”, zo trapt Beurskens zijn verhaal af.

Enorme waardering
Naast de diverse bestuursfuncties is hij met het bedrijf lid van Ondernemend Venlo en bezoekt al jaren de prijsuitreiking. “Natuurlijk spookte het wel eens door mijn hoofd: wat te doen als ze mij vragen? Daarom vond ik deze nominatie een enorme eer. Mijn antwoord was eigenlijk direct duidelijk: ja natuurlijk.” Toch vroeg Beurskens nog even een nacht bedenktijd omdat hij niet graag op de voorgrond treedt. Echter is het volgens Beurskens ook van belang voor een stukje extra naamsbekendheid van Maashof. “Ik beschouw het dan ook als een enorme waardering voor wat we hier in de afgelopen 25 jaar hebben gerealiseerd.”

‘Ik beschouw deze nominatie als een enorme waardering voor wat we hier in de afgelopen 25 jaar hebben gerealiseerd’

Inspiratie en energie
Het ondernemerschap is voor Beurskens belangrijk. Inmiddels beschikt Maashof over een groot en professioneel team, waardoor hij voldoende tijd heeft om zowel zichzelf als het bedrijf te ontwikkelen. Maashof is namelijk veel meer dan alleen een hotel. “Ik vind inspiratie door het bezoeken van andere hotels en het lezen van vakbladen. Zelfs tijdens vakanties in binnen- en buitenland kijk ik hoe collega’s hun bedrijf runnen. Denk daarbij aan concepten, de presentatiewijze van het ontbijt, het contact met gasten et cetera. Eigenlijk sta ik altijd aan.“ Beurskens weet uit eigen ervaring dat een groot deel van de gasten een druk en hectisch leven leidt. Het is zijn doel om bij Maashof rust en ontspanning in een natuurrijke omgeving te bieden. “Ik geniet ervan om met mensen om te gaan en om het gasten naar de zin te maken. Dit geeft mij energie.”

Omdenken
Veel ontwikkelingen die het familiebedrijf sinds 2000 onderging hebben op de een of andere manier te maken met omdenken, het centrale thema van dit jaar. “Klopt. Als ondernemer ben je daar altijd mee bezig. Zo moesten wij als gezin eind jaren 90 verhuizen vanwege de aanleg van de A73 Zuid. Dat leidde tot de aankoop van dit perceel om de vier forellenvijvers plus het realiseren van een klein horecapunt in een houten chalet. Nu is het uitgegroeid tot een grootschalig horeca- en recreatiebedrijf. De eerste hotelkamers realiseerden we in 2011, een jaar voor de opening van de Floriade. Je speelt altijd in op ontwikkelingen en uitdagingen. Dat vraagt telkens weer om een vorm van omdenken. Ook andere uitbreidingen, zoals meer hotelkamers, een wellness, de aanschaf van een 500-tal E-choppers die inmiddels verhuurd worden door heel Limburg en Noord-Brabant plus de aankoop van een sportschool zijn ontstaan door een vorm van omdenken.”

Momenteel is hij met zijn broer Jack weer bezig met nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld het aanpassen van de huisstijl en de website en de renovatie van de entree, het restaurant en de vergaderzalen. Alles met als doel om het gasten nog meer naar de zin te maken. “Neem de overname van de sportschool van twee jaar geleden. Een meerwaarde voor zowel onze gasten als het team. Ze mogen beiden gebruik maken van die faciliteiten en dat maakt ons als bedrijf nog meer onderscheidend.”

Zoals eerder aangegeven heeft Beurskens diverse bestuursfuncties, onder andere bij Koninklijke Horeca Nederland, Venlo Convention Bureau, Stuurgroep Toeristisch Recreatief Actieprogramma en Dörpsgeneete. Daarnaast is hij sponsor van diverse sociaal/culturele activiteiten en evenementen. “Al deze contacten zijn voor mij als ondernemer van belang. Je komt op verschillende plekken en ontmoet veel mensen. Het is belangrijk om aandacht voor de gemeenschap te hebben. Ondernemen doe je namelijk niet alleen voor jezelf.”

www.maashof.com

Tekst: Rob Buchholz • Fotografie: Bram Becks