‘Fitte kleuters en kinderen groeien door tot energieke pubers. Dit zijn de gezonde werknemers van de toekomst’

De Venloop is meer dan een hardloop – en wandelevenement. Zowel het sociale aspect als het nastreven van een gezonde leefstijl zijn belangrijke redenen voor particulieren en bedrijven om deel te nemen.

De slogan ‘De Venloop beleef je samen’ is dan ook bewust gekozen, zo laat directeur Wim Lensen weten. “Wij vinden het belangrijk dat mensen bewegen en er een gezonde leefstijl op nahouden. Dat doen we niet alleen rondom het event zelf, maar het hele jaar door. Wij zijn organisator van diverse kleine en grootschalige hardloop – en wandelevenementen. Zoals de Avond4Daagse, de Kwaakerrun en Wandele naar Schandele. Deze zijn geschikt voor alle leeftijden en bevolkingsgroepen.”

Gezonde leefstijl
Na de moeilijke coronajaren is het aantal deelnemers aan de hardloopwedstrijd weer bijna op het niveau van voor de pandemie. De inschrijvingen voor de wandeltocht is zelfs explosief gestegen. Een landelijke trend volgens Lensen. “Wandelen is laagdrempelig en ook vanuit bedrijven is steeds meer interesse om deel te nemen. Mensen zijn zich gelukkig volop bewust van het belang van een gezonde leefstijl. Dat horen wij terug van partners als VieCuri, Cohesie en de Universiteit Maastricht, waar de Venloop mee samenwerkt. Nee, dat kunnen we niet wetenschappelijk onderbouwen. Voor ons is het overigens geen missie om mensen gezonder te maken, maar is het wel een gevolg van dit sportieve evenement. En dat is positief, want de toekomst van de zorg in Nederland staat behoorlijk onder druk. De kosten stijgen, er is krapte onder het personeel en het aantal beschikbare plekken in zorginstellingen is beperkt. Door gezonder te leven kan iedereen een positieve bijdrage leveren aan het drukken van de zorgkosten.”

Doorontwikkelen
De organisatie van de Venloop probeert samen met ondernemers het programma van de Venloop door te ontwikkelen. “Dat wij tegenwoordig bij de Avond4daagse geen zoete roze koeken meer uitdelen maar fruit of groentesnacks is niet zonder reden. De leerlingen van basisscholen vinden het lekker en nemen dat gedrag mee naar huis. Bovendien groeien fitte kleuters en kinderen door tot energieke pubers. Dit zijn de gezonde werknemers van de toekomst. Het is zo belangrijk om al op jonge leeftijd met gezondheid bezig te zijn, maar ook dat de nieuwe generatie plezier heeft om aan sportieve evenementen deel te nemen.”

‘Mensen zijn zich gelukkig volop bewust van het belang van een gezonde leefstijl.’

Saamhorigheid
Lensen merkt dat bedrijven veel energie stoppen in het enthousiasmeren van het personeel om met fitheid en gezondheid bezig te zijn. Werknemers van bedrijven beschouwen het als echte teamuitjes. Een familiedag waar ook opa’s en oma’s aan deel kunnen nemen. Veel organisaties stimuleren en faciliteren dat. “Ze zorgen voor eenduidige kleding en geven – indien nodig – hun medewerkers zelfs vrijaf om aan de Venloop deel te nemen. Die saamhorigheid zorgt voor harmonie op de werkvloer. De hele mindset rondom fysieke en mentale gezondheid is aan het veranderen. Wie goed in zijn vel zit, functioneert beter, daar plukken organisaties de vruchten van. Daarom is het aantal bedrijven dat aan de Venloop deelneemt zo enorm gegroeid.”

‘Collega’s van verschillende niveaus komen juist door evenementen als deze met elkaar in gesprek over andere zaken.’

Mifa, Seacon, DSV en KLG
Hoe kijken bedrijven zelf tegen het event aan? Bij Mifa Aluminium B.V. hebben ze het aantal deelnemers dankzij een persoonlijke benadering de laatste jaren enorm zien groeien. Waren er in 2022 nog 35 deelnemers, een jaar later lag dat aantal al op 207 en afgelopen voorjaar waren er zelfs 350 medewerkers die aan diverse onderdelen deelnamen. De jongste deelnemer bij Mifa was 4 jaar, de oudste 89. Seacon Logistics is al sinds 2006 partner van het evenement. Toen bedroeg het aantal deelnemers 6, inmiddels zijn dat er 100, verdeeld over alle disciplines en inclusief familieleden. Volgens Rico Gielen, manager marketing bij deze logistieke specialist, doen ook medewerkers van internationale vestigingen mee. “Dat gaat van Duitsland en Hongarije tot Thailand. Zij doen dankzij de sfeer en collegialiteit ervaringen op die ze nooit meer vergeten.” DSV doet sinds 2013 mee met de Venloop. Het aantal deelnemers varieert tussen de 250 en 350. Ook bij deze logistieke dienstverlener is het sociale aspect een belangrijke reden voor het personeel om deel te nemen. Fraaie bijkomstigheid is dat collega’s van de verschillende locaties meer binding met elkaar krijgen. De binding speelt eveneens een belangrijke rol bij het team van KLG Europe. Dit logistieke familiebedrijf organiseert bijvoorbeeld na de wandeltocht exclusief voor alle deelnemers een barbecue bij Brasserie De Witte op de Parade, een locatie die al jaren als thuishonk dienst doet. Zo speelt de Venloop een belangrijke rol als het gaat om teambuilding. Collega’s leren elkaar op een andere manier kennen en dat zorgt voor een sterke saamhorigheid. Het evenement is in Venlo, maar ook de collega’s van andere vestigingen in Nederland ( Rotterdam, Waalwijk en Eersel) reizen af naar Venlo om mee te doen.

Belang van gezond leven
De vier bedrijven onderschrijven de visie van Lensen over het belang van gezond leven. Zo heeft Mifa een duurzame, hightech werkomgeving gerealiseerd waarin veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling, verantwoordelijkheid en betrokkenheid zodat de balans tussen werk, privé en gezondheid in evenwicht is. Het bedrijf heeft zelfs sinds 2022 een eigen vitaliteitscommissie die zich bezighoudt met gezondere voeding in de kantine. Mifa organiseert meerdere sportieve initiatieven en maakt zich sterk voor Preventief Medisch Onderzoek (PMO) en mentale gezondheid.

‘Voldoende bewegen vermindert risico op chronische ziekten en heeft een positieve invloed op werkprestatie.’

Bij KLG Europe staat het welzijn van medewerkers centraal. Beweging speelt een belangrijke rol; voldoende bewegen vermindert risico op chronische ziekten en heeft een positieve invloed op werkprestaties, zo is de achterliggende gedachte. Kortom, een gezonde leefstijl bevordert vitaliteit en prestaties op het werk. Collega’s van verschillende niveaus komen juist door evenementen als deze met elkaar in gesprek over andere zaken. Op deze manier ontstaat sociale cohesie en is er meer belangstelling voor elkaar, zo merken ze bij KLG. Seacon Logistics beschouwt de deelname als een extra investering in de vitaliteit en het welzijn van hun medewerkers. “Dit draagt bij aan een productievere werkomgeving en meer werkplezier”, zo laat Rico Gielen ter afsluiting weten.

Stichting Venloop
Koninginnesingel 14, 5911 KB Venlo
077 374 54 21
info@venloop.nl

www.venloop.nl 

TEKST: ROB BUCHHOLZ • FOTOGRAFIE: VENLOOP