Photo by Med Badr Chemmaoui on Unsplash

Rituals wil alledaagse routines veranderen in betekenisvolle momenten. Het Van Gogh museum heeft een ongeëvenaarde link gelegd tussen kunst en commercie. Coolblue heeft zo’n originele marketing aanpak dat het een van de meest geliefde bedrijven van Nederland is, met cijfers waar elke ondernemer van droomt. De overeenkomst van deze bedrijven? Ze zijn niet gestopt bij het perfectioneren van hun dienst of product, maar onderscheiden zich door dat ene stapje extra.

De kans dat jij niet de enige ondernemer bent met jouw product of dienst, is groot. Er zijn verschillende bedrijven die luxe wellnessproducten verkopen en Nederland stikt van de musea. Toch kent elke Nederlander het Van Gogh museum en heeft vrijwel iedereen wel eens een flesje Rituals voor een verjaardag gekregen.

Het vermogen van deze bedrijven om onderscheidend te zijn, zorgt voor een emotionele reactie bij de klant. Als mensen zich kunnen identificeren met jouw idee, voelen ze zich betrokken bij je bedrijf en zijn ze bereid meer geld uit te geven.

Onderscheidend zijn is nog niet zo eenvoudig als je zou denken. Allereerst is onderscheidend zijn geen doel op zich, er moet een gedachte achter zitten. Een visie, een idee waar jouw bedrijf echt achter staat. Vervolgens is het belangrijk om jouw unieke visie te onderbouwen met feiten. Door helder te hebben wie je klant is, wat je visie is en waarom dit werkt, staat de basis van jouw bedrijf steviger dan ooit.

1. WIE
Door je doelgroep goed te kennen weet je precies waar hun behoeftes liggen, maar ook leer je waar hun allergie zit. De pijnpunten waar ze op afhaken. Als je dit weet, kan je je product of dienst op maat maken voor jouw doelgroep.

2. WAT
Als jij weet wat jouw bedrijf uniek maakt, is het belangrijk dit duidelijk te communiceren naar je klanten. Is het jouw unieke product? Jouw ongelooflijk behulpzame klantenservice? Jouw visie? Zorg dat je uitdraagt wat jouw bedrijf onderscheidt van de rest.

3. WAAROM
Zorg dat je blijft openstaan voor de mening van je klant. Luister naar wat ze vinden en waarom ze dit vinden. Door te laten zien dat je hun mening waardeert en echt iets doet met de input die je krijgt, kan je onderscheidend blijven.

Wanneer je net een product of dienst hebt ontwikkeld waarmee je je op de markt wilt begeven, kunnen zaken als een visie of een onderscheidende marketingcampagne naar de achtergrond verschuiven. Je bent immers druk met het product! Toch loont het om hier energie in te steken.

Ook al vraagt dit wellicht om een investering waar je de middelen nog niet voor hebt, voor startende ondernemers zijn er verschillende mogelijkheden die je in deze plannen ondersteunen.

Je kan geld lenen tegen aantrekkelijke voorwaarden bijvoorbeeld, zo kan je tijd vrijmaken om deze plannen uit te werken. Ook worden er dikwijls ondernemers bijeenkomsten georganiseerd om jou als starter goed op weg te helpen.

Het is belangrijk om je visie niet uit het oog te verliezen. Natuurlijk beweeg je mee met de markt en past jouw organisatie zich aan, maar door je vast te houden aan jouw visie voorkom je dat je de weg kwijt raakt.