WEERT – Inwoners, ondernemers en verenigingen: de coronacrisis raakt de samenleving in het hart. Vandaag: Peter van Rosmalen van het Weerter bedrijf PaperWise dat landbouwafval transformeert tot duurzaam papier en karton.
De eerste, duurzame stap was gezet. Sinds de oprichting, vijf jaar geleden, heeft PaperWise al ruim 9 miljoen kilo landbouwafval een tweede leven gegeven als papier en karton voor drukwerk en verpakkingen. Door de stengels en bladeren die na de oogst op het land achterblijven in te zetten als nieuwe grondstof hoeft er veel minder plantenafval te worden verbrand en hoeven er geen bomen te worden gekapt. Tel uit de winst voor Moeder Aarde. In vijf jaar heeft PaperWise op deze manier al 25,5 km2 bos gered. Een stad ter grootte van Leiden, oftewel 3600 voetbalvelden.
Als het aan oprichter Peter van Rosmalen ligt is dit nog maar het begin. “Pas als kinderen op school leren dat papier van landbouwafval wordt gemaakt hebben we ons doel bereikt. Dan weten we dat de papierindustrie definitief is veranderd”, zo verwoordt hij de duurzame en innovatieve missie.
Innovatie als wapen
Zoals zoveel mkb-bedrijven wordt ook PaperWise hard getroffen door de coronacrisis. “De omzet van kopieerpapier en kartonnen verpakkingen loopt flink terug nu veel meer mensen thuiswerken en de horeca en evenementenindustrie stilliggen. Gelukkig hebben we een breed klantenbestand en leveren we aan verschillende landen zodat de financiële risico’s gespreid worden”, vertelt Peter.
Om het omzetverlies te compenseren, maakt PaperWise gebruik van de tijdelijke NOW-regeling (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid) van het ministerie en is het bedrijf in gesprek met de Rabobank over aanvullende financiering. Daarnaast storten de medewerkers van PaperWise nu maandelijks op vrijwillige basis een deel van hun salaris terug. Dat doen ze omdat ze geloven in dit bedrijf en als team heel graag bij elkaar willen blijven. Een prachtige geste.”
Hoe belangrijk ook: met alleen financiële steun zal de duurzame missie van PaperWise niet slagen, zo beseft Peter maar al te goed. Om de crisis een stap voor te blijven, gooit het bedrijf daarom zijn eigen handelsmerk als wapen in de strijd. Innovatie. Oftewel: verder kijken dan je eigen schaduw. Durven en doen.
“Samen met een papierfabriek, net over de grens in Duitsland. zijn we nu gestart met een innovatie waarbij we papier fabriceren uit landbouwafval, gras en een klein aandeel houtvezels. Daarmee wordt ons papier uniek in de wereld: PaperWise is straks het eerste FSC-gecertificeerde papier dat van landbouwafval is gemaakt. De verwachting is dat de kwaliteit naar een nog hoger niveau wordt getild. Juist in deze crisistijd kiezen we ervoor om een nieuwe markt aan te boren en daarmee te investeren in de toekomst. Duurzame bedrijven hebben uiteindelijk alleen bestaansrecht als ze zonder subsidie winst kunnen maken. ”
De knop moet om
De investering is een tussenstap op weg naar een veel groter doel, stelt Peter. “Binnen Europa werken we aan een nieuwe, duurzame technologie om landbouwafval tot papierpulp te transformeren. Nu is dit nog een chemisch proces dat belastend is voor het milieu. Ons streven is om dit volledig milieuveilig te maken. Om dit soort innovaties te financieren en onze droom te verzilveren, moeten we als bedrijf groeien.”
Volgens de oprichter van PaperWise brengt de coronacrisis niet alleen ellende, maar ook hoop en nieuwe kansen. “Kijk wat er in de wereld gebeurt. Voor het eerst in decennia zien mensen in India weer de toppen van de Himalaya. De kanalen in Venetië waren nog nooit zo helderblauw. En kijkend naar ons eigen land lijkt het fileprobleem voor een groot deel opgelost. Thuiswerken blijkt geen enkel probleem te zijn. Door de manier waarop wij mensen de wereld hebben ingericht, heeft de Aarde het veel te zwaar te verduren. Het ecosysteem is verstoord, grondstoffen raken op en wereldwijd leven meer dan drie miljard mensen onder de armoedegrens. De coronacrisis biedt een uitgelezen kans om opnieuw te beginnen en het beter te doen. Dit is het moment om de knop om te zetten.”
In deze serie laten we zien hoe klanten van Rabobank Weerterland en Cranendonck de economische storm trotseren. Hoe vindingrijk en weerbaar zij zijn en welke keuzes ze maken om zakelijk en privé het hoofd boven water te houden.