VENLO – Op donderdag 5 maart levert Minister Cora van Nieuwenhuizen nieuw en aangepast spoor in Venlo op. Dan start ook de bouw van wat de grootste inland railterminal van Nederland kan worden. Naar verwachting is deze in september 2020 operationeel. Vernieuwde sporen en railterminal zorgen samen voor een nog betere bereikbaarheid van de regio Venlo-Venray.
De feestelijke oplevering markeert het moment dat de op- en afritten van het bestaande hoofdspoor gereed zijn en de bouw van de railterminal start. Op de railterminal kunnen straks per dag 12 treinen worden geladen en gelost. Omdat één trein dezelfde capaciteit heeft als 56 vrachtwagens, ontlasten nieuw spoor en railterminal hiermee in de regio met name het wegverkeer.
Milieu
De railterminal is volledig elektrisch bereikbaar en zorgt niet alleen voor een nog betere bereikbaarheid van de regio Venlo-Venray. Vanwege de afname van CO2, fijnstof en NOx is vervoer over het spoor beter voor het milieu dan vervoer over de weg.
Financiering aanpassingen spoor
Omdat het nieuwe en verlegde spoor onderdeel is van de hoofdinfrastructuur, nemen de verantwoordelijke overheden de financiering van 50 miljoen voor hun rekening. Rijksoverheid 50%, provincie Limburg 40% en gemeente Venlo 10%.
Planning
Nadat in 2012 de voorbereidingen zijn gestart met het opstellen van een structuurvisie en locatiestudies, volgden in de jaren daarna aanbesteding, contractering en voorbereidingen in het gebied. Zo werd in 2018 een 200 jaar oude Lindenboom met succes verplaatst.