Sinds vorig jaar is kantorenpark Centrum Noord in Weert een fraai pand rijker. Mainwork is in krap vijf jaar tijd uitgegroeid tot een begrip in Limburg en Brabant op het gebied het samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Klanten en bedrijven waarderen de persoonlijke aandacht en branchekennis. Mainwork weet daardoor ook in tijden van krapte de juiste match te vinden.
Door Wesley Hegge
Bij binnenkomst in het met daglicht overgoten pand word je begroet door de vrolijke viervoeter Cooper. “Onze hond heeft hier zijn plekje gevonden”, zegt directeur Natasja Matthes. In het kantoor hangt een rustige, informele sfeer. “Het is gebaseerd op het nieuwe werken. Het kantoor is uitgerust met onder meer zit-sta bureaus, een zithoekje, ruime kantine en een fitnessruimte. Daar begin ik mijn werkdag met een uurtje sporten. Ik vind een prettige werksfeer en persoonlijk contact binnen het team erg belangrijk.”
Kracht
Net zoals het contact tussen de medewerkers onderling is persoonlijke aandacht ook de onderscheidende kracht binnen de diensten van Mainwork. Die zijn in vier hoofdcategorieën te verdelen: uitzenden, werving en selectie, detachering en payrolling. Er wordt veel tijd gestoken in kennismakingsgesprekken met kandidaten. “Iedere kandidaat heeft intern een vast aanspreekpunt. We willen weten wat iemand drijft, waar iemand goed in is en nog veel meer. Zeker met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt levert dat waardevolle informatie op.” Ze geeft het voorbeeld van een man die een carrièreswitch wilde maken. “Hij werkte in de zorg, maar deed hobbymatig veel met techniek. We hebben hem een technische functie aangeboden waar hij nu helemaal tot zijn recht komt.”
Ook aan de kant van bedrijven is Mainwork een solide partner. “We zijn gespecialiseerd in de vakgebieden transport, industrie, logistiek, techniek en office. Onze medewerkers hebben specifieke branchekennis en houden die up-to-date door cursussen op incompany basis en externe opleidingen. Daardoor kunnen we meedenken over personeelsvraagstukken voor kortere of langere termijn. We houden bovendien na de plaatsing van een kandidaat periodieke evaluaties.”
Groei
De combinatie van persoonlijke aandacht en een hoog kennisniveau heeft tot een mooie groei geleid. Natasja richtte Mainwork nog maar vijf jaar geleden op samen met haar broer Martien. “Achttien jaar daarvoor ben ik toevallig het vak ingerold na een wereldreis van een jaar. Ik stapte een uitzendbureau binnen en toen vroeg men: wil je hier komen werken? Die kans heb ik gegrepen. Sindsdien heb ik bij verschillende uitzendbureaus allerlei functies doorlopen.” Toen ontstond het plan om zelfstandig te worden. Als jongste van in totaal zes broers en zussen die allemaal een eigen bedrijf hebben, stroomt ook bij Natasja het ondernemersbloed door de aderen. “Het is snel gegaan”, kijkt ze terug. “We hebben in 2017 een vestiging in Eindhoven geopend. Daar groeien we sterk in de hightech.”
Groeiambitie
Ze is haar broer dankbaar voor zijn hulp bij de onderneming. “Martien is inmiddels geen mede-eigenaar meer. Sinds vorig jaar is mijn partner Udo in het bedrijf komen werken als accountmanager. We delen dezelfde passie: backpacken. We boeken alleen het ticket en trekken een aantal weken rond. De wereldkaart van mos in de kantine past bij wie we zijn. Die mocht niet ontbreken. Net als in mijn werk vind ik het interessant om nieuwe mensen te leren kennen.”
Natasja heeft een actieve levensstijl. “Ik houd van bezig zijn en bouwen. Daarom ben ik voortdurend bezig om te kijken waar kansen liggen. In 2020 starten we met het opleiden van mensen in het buitenland om ze vervolgens naar Nederland te laten komen om hier te werken bij klanten van ons. Dat is een deel van de oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten. Verder zijn er plannen om het werkgebied te vergroten door een nieuwe vestiging te openen in Venlo.”