WEERT | ZAANDAM – Speciaalbier is inmiddels al verantwoordelijk voor 25 procent van de bieromzet bij Albert Heijn. En het einde van de groei is nog niet in zicht. Albert Heijn plaatste medio april in zijn vernieuwde bierschap bijna 70 nieuwe bieren. Zo lanceerde de marktleider een aantal nieuwe speciaalbieren.
Van pils naar speciaalbier
Volgens Stephanie Heijning, categorymanager bier bij Albert Heijn, verschuift de verkoop steeds meer van pils naar speciaalbier. Ook alcoholvrije bieren en bieren met een lager percentage alcohol worden almaar populairder. Albert Heijn haakt daar op in door 30 nieuwe varianten in deze categorie te presenteren.
Keuze uit eigen regiobier
Voor de liefhebbers van bier uit de eigen regio is er inmiddels ook meer keuze: ruim 60 lokale brouwerijen leveren ruim 250 varianten bier rechtstreeks aan steeds meer winkels in hun regio. Zo kan bij de Albert Heijn in de Muntpassage in Weert o.a. het lokale pilsner Kwâkboks gekocht worden. Dit bier wordt gebrouwen door de stadsbrouwerij Weert.
Kwâkboks pilsener wordt ambachtelijk gebrouwen met natuurlijke ingrediënten. De achtergebleven gist maakt het pils van nature troebel. Met veel citrus in het aroma dankzij de hop. Verfrissend met een licht bittere afdronk. Kwâkboks is een woord uit het Weerter dialect voor iemand die onzin vertelt, een kletskous. Het beeldmerk op de fles is een detail van de Rogstaekers spotprent, ontworpen door Salomon Savery (1593-1683).
Meer dan 380 bieren
Exclusief de regionale uitbreiding, komt het totaalaanbod van Albert Heijn uit op meer dan 380 bieren. Drie jaar geleden nam Albert Heijn het bierschap voor het laatst zo radicaal op de schop.