ROERMOND – VVV Midden-Limburg heeft Dynamic Concepts opdracht gegeven de effecten van het toeristische beleid, in relatie tot de diverse aanwezige toeristische speerpunten in Midden-Limburg te onderzoeken.
Bij het onderzoek werd vooral ingespeeld op bezoekersbeleving, communicatie en imago, uitgave patronen en socio-demografische kenmerken. Tijdens een aantal evenementen en op verschillende locaties is een steekproef gehouden waarbij 661 respondenten zijn geïnterviewd. Dit resulteert in een betrouwbaarheidsniveau van 99%.
Rondom communicatie en imago komt vooral naar voren, dat gastvrij (83,2 %) en rijk aan natuur (85,9 %) door de bezoekers het meest met Midden-Limburg wordt geassocieerd.
Als we kijken naar kwaliteitsaspecten, dan worden sfeer, gastvrijheid en veiligheidsgevoel als belangrijkste factoren ervaren.
Het overgrote deel van de bezoekers geeft aan dat er door het huidige bezoek geen verandering zal optreden in het aantal bezoeken aan Midden-Limburg. Gemiddeld geven de bezoekers per dag/evenement ruim € 30,- per persoon uit.
De gemiddelde leeftijd van de geïnterviewde bezoeker is 45 jaar. Deze conclusie past bij het aanbod van de onderzochte evenementen en locaties. Hiermee voldoet Midden-Limburg aan de imagowaarden: toegankelijkheid, gastvrijheid, rijk aan historisch en natuur.