REGIO – De IJzeren Rijn – de treinverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland – is weer in het nieuws. Om precies te zijn: de ‘alternatieve IJzeren Rijn’. Het provinciebestuur van Limburg is geïnteresseerd in deze alternatieve verbinding via Venlo.

In deze variant komt de trein die bij Weert Nederland binnenkomt, niet via Roermond, maar via Venlo naar Duitsland. In Duitsland en België worden de mogelijkheden voor deze nieuwe treinverbinding toegejuicht. Limburg vindt dat de inspanningen voor een alternatieve IJzeren Rijn omarmd moeten worden.

Voordelen
Meewerken aan de plannen kan voor Limburg voordelen opleveren, zoals verdubbeling van de Maaslijn (Roermond-Venlo). Ook kan de alternatieve IJzeren Rijn gebruikt worden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen via Weert naar de Antwerpse haven.

De plannen leiden in Weert tot verbazing. Onder meer bij SP-fractievoorzitter Jeroen Goubet. “Het standpunt van de provincie, gemeenten in de drie landen en diverse betrokken organisaties was altijd duidelijk”, schrijft hij op zijn weblog. “Geen goederenvervoer via de IJzeren Rijn. Dat de provincie nu een nieuwe route via Roermond en Venlo voorstelt veranderd niets aan de zaak voor Weert. Wij willen graag weten of er overleg is geweest tussen de gemeente en de provincie voordat dit nieuwe standpunt naar voren werd gebracht. Weert moet wat ons betreft nog steeds vasthouden aan een “nee, tenzij”. En met tenzij bedoelen we bijvoorbeeld een tunnel onder de stad door.”