De naam Van Gansewinkel zal uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnen. Dat is een van de gevolgen van de overname van het Nederlandse afvalbedrijf door de Britse sectorgenoot Shanks. Beide concerns hebben een akkoord bereikt over de overname. Onderdeel van de overeenkomst is dat de namen Van Gansewinkel en Shanks verdwijnen. Een nieuwe naam wordt eind dit jaar gekozen als de samensmelting van de bedrijven wordt afgerond.
De twee afvalbedrijven maakten zelf donderdag bekend dat zij na een intensieve periode van exclusieve onderhandelingen ‘een fusieovereenkomst’ hebben getekend die de samenvoeging van beide bedrijven mogelijk moet maken. Sinds juli voert Shanks, dat wordt bijgestaan door ING en Greenhill, exclusieve onderhandelingen met het Nederlandse afvalconcern en zijn grootste aandeelhouders. De grootste aandeelhouders van Van Gansewinkel hadden zich al achter het principeakkoord van juli geschaard.
Van Gansewinkel is het grootste afvalbedrijf van Nederland, Shanks is de nummer drie. Het Eindhovense bedrijf heeft 4352 mensen in dienst, het beursgenoteerde Shanks Shanks Group107,85+7,31%+7,35 telt er 3500. Van Gansewinkel zal €366 mln ontvangen in cash en 190 miljoen aandelen Shanks, representatief voor een belang van 23,8% in de nieuwe combinatie. Gebaseerd op de slotkoers van Shanks op 28 september 2016 bedraagt de totale waarde voor Van Gansewinkel €562 miljoen, aldus de twee sectorgenoten in een gezamenlijke persverklaring. In de zomer werd er nog van uitgegaan dat Shanks circa € 510 mln zou betalen voor het Eindhovense concern.
Rob van Gansewinkel keert terug in de afvalwereld
De zoon van de bekende Leo van Gansewinkel, Rob van Gansewinkel (49) is daarentegen terug in de afvalsector. Hij nam eind juni 2014 het familiebedrijf Van Kaathoven over. Onder het motto ‘weg van afval!’ richt Van Kaathoven zich samen met zusterbedrijven Rondo en Valor volledig op afvalbeheer, afvalinzameling en afvalverwerking. Samen bieden ze gemeenten en bedrijven een breed pakket aan afvaldiensten: met passie voor het vak en een sterke focus op klanten.