Logistiek, tuinbouw, chemie, health, de mijnen, bruisende cultuur (vastelaovend, muziek, schutterijen), internationaal gerenommeerde kennisinstituten, prachtige natuurgebieden, lekker eten (asperges, vlaai) en drinken, shoppen, kunst, watersport, wielrennen, André Rieu… Vraag willekeurige voorbijgangers op straat waar ze bij Limburg aan denken en je krijgt een mix van deze en waarschijnlijk vele andere antwoorden. Het is dan ook niet zo gek dat al deze elementen een plek hebben gekregen in de nieuwe brandingfilm die Connect Limburg onlangs presenteerde. Een film die in drie minuten de kracht van Limburg weerspiegelt en die over de hele wereld gezien mag worden.
Connect Limburg – de organisatie die Limburg internationaal op de kaart moet zetten – liet de film vorig jaar ontwikkelen. Flitsende beelden, compleet met animaties en spannende muziek moeten de kijker in korte tijd een goede indruk van onze provincie geven. Wat is de kracht van Limburg? Wat maakt ons zo uniek? Natuurlijk spelen alle eerdergenoemde facetten een rol. Maar daar bovenop benadrukken we in de film de unieke ligging van onze provincie, aan de grens met België en Duitsland, en wat dit betekent voor ons DNA. Wij Limburgers zijn, mede door de ligging van onze provincie en de historische dynamiek die grenzen met zich meebrengen, verbinders en bruggenbouwers. We weten dat die ingebakken eigenheid met andere talen en culturen, in combinatie met de aangeboren flexibiliteit en het inzicht dat grenzen kansen bieden, ons een voorsprong geeft, in kennis en deskundigheid. En dat maakt ons bijvoorbeeld weer interessante zakenpartners.
Terug naar de film. Iedereen mag deze gebruiken om Limburg in Nederland en ver daarbuiten op de kaart te zetten. Denk aan bedrijven die hun internationale relaties meer willen vertellen over de regio waarin ze zijn gevestigd, onderwijsinstellingen die zich op een internationale beurs willen profileren, overheden die op handelsmissie gaan, maar ook burgers die trots zijn op hun provincie. De gouverneur toonde de film al toen hij op handelsmissie in China was en verschillende partners van Limburg gebruiken de film in hun internationale bedrijfspresentaties. Bent u ook nieuwsgierig naar de video? Kijk dan op de website.
Conny Moonen
Directeur Connect Limburg