Kempen Airport Budel Cranendonck

Jaarlijks meer dan 4000 internationale zakenvluchten en een stijging van 10 procent van het aantal vliegbewegingen ten opzichte van vorig jaar. Kempen Airport in Budel maakt een mooie bloeiperiode door. Om op de toekomstige groei in te kunnen spelen, is een verplaatsing en verlenging van de startbaan van groot belang. Dat zegt commercieel directeur Noud Fransen in gesprek met het Zakenblad.

Het gaat goed met Kempen Airport. De Cranendonckse luchthaven mag zich met afstand de drukste zakenluchthaven van Nederland noemen. “De laatste jaren is het aantal zakenvluchten langzaam toegenomen”, legt commercieel directeur Noud Fransen uit. “Ook het aantal lesvluchten is gestegen. Tijdens de economische crisis werden minder lesvluchten gemaakt, maar dat trekt nu weer aan.”

Stijging zakenvluchten
Terwijl veel regionale vliegvelden zoals Rotterdam The Hague, Maastricht Aachen en Groningen Eelde een krimp laten zien in de laatste periode van vorig jaar, maken Eindhoven Airport en Kempen Airport een flinke groei door. De onlangs verschenen kwartaalmonitor Luchtvaart van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vermeldt voor Kempen Airport een stijging van 10 procent van het aantal vliegbewegingen ten opzichte van een jaar eerder.

Grafiek

Prachtige cijfers dus voor het Budelse familiebedrijf dat in 1970 werd opgericht door Wiel Fransen, de vader van Noud. Samen met zijn broer Ruud en zus Inge heeft Noud het bedrijf overgenomen.

“We bevinden ons in een hoogtechnologische regio”, zo verklaart hij de positieve afwijking. “Nederlandse, Belgische en Duitse bedrijven uit een verzorgingsgebied van zo’n 80 kilometer om ons heen maken gebruik van onze luchthaven en bezoeken of worden bezocht door middel van zakenvliegtuigen.” In totaal bedraagt het aantal jaarlijkse zakelijke vluchten meer dan 4000.

Captains of industry
De captains of industry. Zo noemt Fransen de ondernemers die gebruikmaken van de luchthaven. Het zijn de boegbeelden van diverse grote maar ook kleinere ondernemingen. “Het gaat om ondernemers die bijvoorbeeld binnen enkele uren in Milaan moeten zijn om contracten af te sluiten. Die willen direct kunnen vertrekken. Maar ook technici die snel naar een bestemming moeten omdat een defecte machine in het buitenland de productie stagneert.”

Op andere luchthavens kan soms niet direct vertrokken worden. Kempen Airport onderscheidt zich door de snelheid waarmee zakenlui bediend worden. Een groot deel van de  96 vliegtuigen die in de hangers staan, is dan ook eigendom van bedrijven.

Kempen Airport

Fransen verwacht dat de groei zich in de toekomst doorzet. “Eindhoven Airport groeit zo hard dat het zakelijk verkeer geen start- of landing slots meer krijgt en nu al moet uitwijken naar Antwerpen en Maastricht. Dit is niet echt efficiënt. Ook wij kunnen daar een deel van opvangen.”

Verleggen landingsbaan
Bij Kempen Airport wordt vooruit gekeken. Het verleggen en verplaatsen van de start- en landingsbaan noemt Fransen van cruciaal belang voor de toekomst. “Dat is in de eerste plaats van belang om de geluidsbelasting voor de bewoners van Budel-Dorplein te verminderen”, zegt hij.

Voor de inwoners van Budel-Dorplein levert het een voordeel op. Door de verlenging van de baan zijn vliegtuigen eerder in de lucht. Daardoor neemt de geluidsbelastingpiek in Budel-Dorplein af met zo’n 10 dBa. “Dit is al getest en gemeten door een luchtvaart gecertificeerd instituut in het bijzijn van enkele inwoners.”

DIC
De tweede reden is het toekomstige Duurzaam Industrieterrein Cranendonck (DIC) dat bij het dorp gebouwd gaat worden. Een van de plooien die gladgestreken moeten worden voor de start van het DIC is de aanvliegroute van en naar de Cranendonckse luchthaven. Het is niet veilig om over het industrieterrein te vliegen. “Door de baan te verleggen, kunnen we de problemen oplossen”, stelt Fransen.

Europese regels
Dan is er nog een derde reden. Vanwege aangescherpte Europese veiligheidsregels kan Kempen Airport een bepaald type zakentoestel niet meer laten landen. Daarvoor moet de baan vierhonderd meter extra worden verhard. Daarbij komt ook dat vliegtuigen die nu nog op de luchthaven mogen opereren dat binnenkort niet meer kunnen omdat langere veiligheidsstroken voor en achter de startbaan worden geëist.

Hoewel Kempen Airport in 1970 onder de naam Luchtvaartterrein Budel werd geopend, werd al in 1911 in Budel-Dorplein voor het eerst gevlogen.
Hoewel Kempen Airport in 1970 onder de naam Luchtvaartterrein Budel werd geopend, werd al in 1911 in Budel-Dorplein voor het eerst gevlogen.

De plannen zijn er, de financiële middelen liggen klaar, maar het is wachten op een definitief akkoord. Momenteel loopt er namelijk een haalbaarheidsonderzoek naar de baanverlegging, waarbij ook de gemeente Cranendonck en provincie betrokken zijn. Als de baan verlegd wordt, moet de Geuzendijk, de weg van Budel naar Weert, omgelegd worden. Ook de hoogspanningsmasten moeten verplaatst worden. De kosten voor de aanpassingen buiten de luchthaven zijn voor de overheid of andere partijen.

Industrie versus luchthaven
Fransen sluit af: “In de hele wereld zie je bij luchthavens bedrijven en industrieterreinen ontstaan. Mits slim geplaatst kunnen deze twee van elkaar profiteren. Industrie kan efficiënt gebruikmaken van de internationale snelle verbindingen. Dit zal ook gelden voor het DIC maar ook voor de ondernemers in de Keyport regio.”

© Zakenblad Weerterland & Cranendonck / Wesley Hegge
w.hegge@zakenbladweert.nl