Webwinkels hebben in de eerste 11 maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2014. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook blijft het aantal webwinkels groeien, terwijl er steeds minder fysieke winkels zijn. In de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd: van ruim 5000 begin 2007 naar bijna 30.000 begin 2015.
Volgens Limburg Zaken telde Limburg vorig jaar 1490 webwinkels. In het jaar daarvoor waren dat er 1265. De stormachtige ontwikkeling van webwinkels gaat onverminderd door. De omzetgroei steekt sterk af bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent. In aantal blijven de webwinkels ook sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels juist voortdurend daalt.
Webwinkels profiteren vooral van de online vraag naar kleding: een kwart van de webwinkels is gespecialiseerd in de verkoop hiervan. Het CBS wijst verder op de lagere personeels- en huisvestigingskosten voor webwinkels in vergelijking met fysieke winkels.