Hoe vernieuwend de aanpak van een ondernemer ook kan zijn, het begint altijd met een idee. Met iets wat je aan de man/vrouw wilt brengen. In het geval van Jack Braeken uit Cranendonck is dat slimme tl-verlichting: vervang je bestaande T8-buizen door energiezuinige T5 en je bespaart tot 58% op je verlichtingskosten! Zo gezegd, zo gedaan? Nee. De praktijk is weerbarstig, dus dat vraagt om een nieuwe aanpak. Een vorm van Vernieuwend Ondernemen die Jack Braeken in praktijk brengt met TLbespaarSNEL.nl, een onderdeel van Smart-Venture BV.
Minder glas, minder gas
Eerst nog even wat meer over het idee achter TLbespaarSNEL.nl. Nederland telt een slordige 500 miljoen conventionele tl-buizen, waarvan de meeste branden in bedrijfs- en kantoorpanden. Die vreten stroom! Dat moet anders kunnen, bedachten de partners in Smart-Venture ruim twee jaar geleden. Beter! Dus met aandacht voor kostenbesparing, duurzaamheid en ook nog betere lichtopbrengst. Philips heeft zeven jaar geleden als duurzaam alternatief voor de ouderwetse, dikke tl-buis T8 een dun tl-buisje T5 op de markt gebracht. De groene gedachte hierachter was: minder glas, minder gas, minder stroom. Bovendien heeft de T5 een aanzienlijk betere lichtkwaliteit: 20.000 Hz, tegenover de slechts 50 Hz van de oude buizen. Maar…, de nieuwe tl-buizen passen niet in de oude armaturen. TLbespaartSNEL.nl biedt SV T5 Adapters aan waardoor de nieuwe tl-buizen wel in de bestaande armaturen kunnen. Moderne elektronica maakt bovendien de oude starters overbodig. Duurzaam en goedkoop. Jack Braeken: “Zo bespaart een organisatie met 500 van onze Philipslampen vanaf de vervanging 9000 euro per jaar; in dit bedrag is de EIA-subsidie nog niet eens meegeteld.”
Wederkerigheid
TLbespaarSNEL is dus op een andere manier gestart. Met een businessmodel dat in principe afziet van medewerkers en onnodige schakels in de bedrijfskolom en dat optimaal kiest voor de digitale wereld. Andere pijlers zijn mond-tot-mondreclame en vertrouwen op de wederkerigheid in je zakelijke relaties. Jack Braeken: “Ik zeg dus tegen mijn accountant dat ik zijn rekening kan betalen wanneer hij mij twee zakelijke leads verschaft. Hetzelfde zeg ik ook tegen mijn verzekeringsadviseur, ieder jaar opnieuw. Enzovoorts. Daarnaast kopen we grootschalig in, rechtstreeks bij de fabrikant, met invloed op de productontwikkeling. We voegen alleen marge toe als er toegevoegde waarde wordt geleverd en we kiezen voor onafhankelijkheid in de financiering, die inmiddels verloopt vanuit onze cashflow. Door deze aanpak, zonder medewerkers, zonder marketingkosten behalve voor een website, überhaupt zonder onnodige kosten, kunnen we veertig procent onder de prijs van onze concurrentie zitten. Dat betekent maximaal prijsvoordeel voor de klant. Zo vraagt Essent 30 euro voor dezelfde adapter die bij ons 16 euro kost. Dat doen we bewust, want met ons tarief verlagen we de terugverdientijd van de investering voor onze klant tot slechts één jaar; waar de concurrentie uitgaat van gemiddeld twee jaar. En dat verlaagt de drempel voor die klant om te investeren in slimme verlichting en om dus met ons in zee te gaan. Dus heeft een ondernemer geen MVO-motief, dan krijgt-ie van ons wel een financiële reden om te investeren.”
CO2-doelstelling
“Neem voorbeeld De Risse Groep in Weert. Die hebben al hun bedrijfsverlichting vervangen door onze producten. Uit eigen berekening hebben ze vastgesteld dat hun lichtstroomkosten hierdoor met veertig procent zijn gedaald en het totale stroomverbruik met twintig procent. Hierdoor halen ze de komende jaren hun CO2-doelstellingen en ze verdienen de totale investering in twee jaar terug. Ook hier komen we tot wederkerigheid doordat ik lid ben geworden van hun MVO-platform Konnekt’os. Dat levert mij weer enkele interessante leads op die extra omzet genereren en mij in staat stellen dit lidmaatschap te betalen. Dat beschouw ik als onderdeel van het nieuwe ondernemen.”
Aandeel in elkaar
Het door Smart-Venture aangehangen wederkerigheidsprincipe is ook van toepassing op de relatie met de huisbankier die duurzaamheid in het vaandel voert. Daarom leest u hier nu dit verhaal. “Door dit te plaatsen op de eigen website helpt de lokale Rabobank ons het te verkondigen aan en het te laten landen bij de leden van de coöperatie. Dit stelt hen weer in staat tot meer maatschappelijk verantwoord ondernemen middels gezamenlijke CO2-reductie. Zo nemen wij dus een aandeel in elkaar. En zo kunnen wij bouwen aan een soort virtuele organisatie van mensen die op het moment dat ze er een bijdrage aan leveren er ook iets aan kunnen verdienen. Dit overigens naast een groeiend netwerk van agenten die als zelfstandig ondernemer voor eigen rekening en risico werken. Met deze benadering bereiken wij betrokken relaties die ook meedenken. Dat levert adressen op van mogelijk nieuwe klanten en die leads betalen zich uit in nieuwe lampen voor de tipgever. Het raakt dus aan de nieuwe economie van het delen. Wij zijn niet de zoveelste lampenverkoper, maar door ons andere businessmodel met een laag kostenpatroon verhogen wij de acceptatiegraad in de markt voor meer duurzame verlichting.”
Bron: https://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/weert/nieuws/items/vernieuwend_ondernemen