Afbraak Philips complex in 20210

De twee geplande megaloodsen van Evo Park Weert aan de Industriekade en een derde logistieke loods van Heylen op industrieterrein Kanaalzone II, mogen daar van de gemeente Weert komen. Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Weert geeft daarvoor de volgende toelichting.

Bestemmingsplan ‘bedrijventerrein’
Het terrein, waar tot 2007 de lampenfabriek van Philips stond, met alle bijbehorende verkeersbewegingen, ligt al jaren braak. De bestemming is echter nog steeds ‘bedrijventerrein’. Woningbouw is hier, mede vanwege geluids- en geurcirkels van omliggende bedrijven niet mogelijk. Als de gemeente Weert woningbouw in een nieuw bestemmingsplan zou kunnen vastleggen, dan zou een groot deel van het terrein niet bebouwd kunnen worden om de huidige ondernemers op en rondom dit industrieterrein niet te belemmeren.

Logistieke ondernemer
Een ondernemer heeft het grote terrein aangekocht. Op basis van het geldende bestemmingsplan heeft hij een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van een logistiek bedrijf. De gemeente Weert heeft deze aanvraag zorgvuldig getoetst en op basis daarvan de omgevingsvergunning verleend op 19 december 2023.

Bij de presentatie van de plannen werd duidelijk dat tussen het nieuw te bouwen logistiek bedrijf en de woningen aan onder andere de Nobellaan een grote groenzone komt. Daarmee heeft de ondernemer rekening gehouden met de inpassing van het logistiek bedrijf in de omgeving.

Het college begrijpt dat de komst van een logistiek bedrijf op deze locatie, hoe dan ook, voor omwonenden ergens wringt. Van een leeg en braakliggende terrein naar een groene zone met daarachter een bedrijfspand is een verandering in de woonomgeving. De realiteit is dat iedereen wist dat dit ooit kon gebeuren. Wij benadrukken het nog eens, deze locatie heeft de bestemming ‘bedrijventerrein’. Eerdere initiatieven om hier woningbouw te realiseren zijn door de markt, onder andere vanwege alle belemmeringen, niet haalbaar geacht.

Verkeersbewegingen
Een logistiek bedrijf brengt verkeersbewegingen met zich mee. Daarom is een  verkeersonderzoek uitgevoerd en dit is door de gemeente beoordeeld. De initiatiefnemer begrijpt dat omwonenden aan de Uilenweg liever geen vrachtverkeer in hun straat wensen. Mede vanwege de vele fietsers die dagelijks van deze weg gebruik maken. Daarom laat de initiatiefnemer, op verzoek van de gemeente, voor eigen rekening, aanpassingen doorvoeren op de Uilenweg. Dit betreffen onder andere fietssuggestiestroken en de plaatsing van een doorrijhoogtebegrenzer om te voorkomen dat vrachtwagens de Kazernelaan opdraaien. Gelet op het voorgaande, heeft het college van burgemeester en wethouders op 9 juli 2024 de beslissing genomen om de omgevingsvergunning in stand te laten.