Kunstwerk Job Smeets | Foto Jeroen Kuit

Kunstenaar Job Smeets onthulde op zaterdag 1 oktober jl. een van zijn grootste kunstwerken tot nu toe: een historisch monument voor de stad Weert. Het 7 meter hoge, handgemaakte bronzen beeld is samen met Studio Job ontworpen en is een eerbetoon aan de industriële geschiedenis van Weert. De in Weert opgegroeide internationale kunstenaar Smeets gebruikt de kraancabine van het voormalige Landbouwbelang als middelpunt van zijn kunstwerk.

De opnieuw leven ingeblazen cabine wordt gedragen op de schouders van vier bronzen gebeeldhouwde figuren die een historische en herkenbare betekenis hebben in de omgeving Weert.

Philips van Montmorency
, graaf van Horne en heer van Weert, werd in 1568 samen met graaf Lamoraal van Egmond in Brussel onthoofd. Samen met prins Willem van Oranje vormden zij het ‘Ligue der Groten’, dat in opstand kwam tegen de Spaanse heerser.

Vrouwenfiguur in een franciscaans pij, als symbool van Moeder Aarde en als vertegenwoordigster van de vrouwen. Abdij Maria Hart in de Maasstraat werd in 1442 gesticht door zusters Tertiarissen van Sint-Franciscus. In 1525 legde graaf Jacob van Horne de eerste steen voor een nieuwe huiskapel van abdij Maria Hart. Gravin Amelia van Horne was priorin van abdij Maria Hart (Toen de orde van de H. Augustinus, Congregatie van Windesheim), zij trad in 1507 in. De gravin overleed in 1562 in het klooster. De minderbroeders franciscanen wonen en leven al sinds 1461 in Weert in de voormalige Aldenborgh van de graven van Horne.

De arbeider. In de tweede helft van de 19de eeuw vestigden zich langs de Zuid-Willemsvaart veel bedrijven en industrieën. Veel Weertenaren, waaronder Robert Smeets de opa van Job, werkten in deze omgeving.

Prins Carnaval. Carnaval wordt in Weert al minstens sinds 1885 gevierd en is een uiting van levende volks-cultuur en folklore. Hierdoor levert het een belangrijke bijdrage aan het culturele en maatschappelijke leven in Weert. In 1937 wordt industrieel Giel Poell uitgeroepen als eerste stadsprins. “Carnaval is echt cultuur die verbindt. Vooral in de tijden die gaan komen. Ik zou in de toekomst graag eens een carnavalswagen ontwerpen”, aldus Smeets.

Rode rozen (symbool voor eeuwigheid en menselijke hartstocht) groeien over de cabine en door de wazige ramen flikkert het licht van de ‘eeuwige vlam’, terwijl een prachtige bronzen klok, als symbool voor het verleden, heden en toekomst, boven de hijskraancabine zowel voor- als achteruit tikt.

Foto: Jeroen Musch

Het kunstwerk van Studio Job werd in 2019 door de gemeente Weert gekozen voor een nieuw aan te leggen parkje aan de Werthaboulevard. Aan de voormalige Industriekade -nu Werthaboulevard- werden door Jongen Bouw aan de Zuid-Willemsvaart, in een nieuwe groene omgeving, ruim tweehonderd woningen en appartementen gerealiseerd. Ook de monumentale mouttoren van de Werthabrouwerij bleef behouden.

Een kunstwerk voor iedereen
Het monumentale werk maakt deel uit van een drietal projecten dat Smeets in 2022 voor zijn geboortestad Weert heeft gemaakt: een tentoonstelling over zijn leven en werk in het pas geopende Museum W en de renovatie van het modernistische gebouw uit 1961 ‘de Boostenzalen’. In 2020 kregen Job Smeets en Rebecca Sharkey een eerste kind Elvis Sharkey-Smeets. Sindsdien heeft Smeets een hernieuwde betekenis van zijn ‘roots’ ontdekt en zegt hij zich vereerd te voelen om een kunstwerk voor zijn geboortestad te mogen maken. Op de steek van prins carnaval staat zowel de geboortedatum van de opa en van de zoon van Job.

‘Als ornament een immorele en gedegenereerde praktijk is, zoals Adolf Loos het beschreef, dan is Job de meest immorele en gedegenereerde ontwerper van onze generatie’, zei Juan Garcia Mosqueda van de Chamber Gallery in New York City’

Job Smeets: “Ik wilde een kunstwerk maken dat voor iedereen is, maar ook een persoonlijke ervaring kan zijn. Het beeld is ontworpen op dezelfde schaal (7 meter) en op de plek waar je vroeger de markante kraan kon zien als een herkenbaar symbool van het industriële landschap van Weert. Het is ook een kans om in Weert een nieuw openbaar plein te creëren waar zowel bewoners als bezoekers het beeld van dichtbij kunnen bekijken en de ingewikkelde detaillering van het werk kunnen zien. Ik wilde een monument maken voor alle mensen en leeftijden, iets om te ontdekken tijdens een zondagse wandeling, misschien een plek om met je familie te bezoeken. Centraal daarin wilde ik zowel de geschiedenis als de kunstvorm combineren.”

Studio Job werkte drie jaar aan het beeld dat deel uitmaakt van een groep grootschalige bronzen openbare beelden in Nederland dat dit jaar door de studio werd afgerond. Hoewel bronzen beelden al bijna 25 jaar de belangrijkste focus van Studio Job zijn, met openbare werken in o.a. Miami, Amsterdam, Milaan en Londen, markeert het monument in Weert (op veel grotere schaal dan voorheen) een nieuwe fase in zijn werk.

Studio Job
Studio Job is een internationale kunst- en ontwerpstudio op het gebied van hedendaagse kunst en beeldhouwkunst. Onder leiding van kunstenaar Job Smeets (Weert, 1969), een pionier op het gebied van moderne, conceptuele en sculpturale kunst en design, richtte hij in 1998 Studio Job op in de renaissancegeest door traditionele en moderne technieken te combineren om once-in-a-lifetime objecten te produceren. Smeets leidt een team van zeer getalenteerde ambachtslieden om kunstwerken, sculpturen, projecten en producten te produceren in hun Tilburgse atelier.

De studio werkt in kunst, interieurs en design met een breed scala aan spraakmakende klanten, galerijen en medewerkers. In het Studio Job-atelier wordt een breed scala aan ambachten beoefend: traditionele ambachtslieden, zoals beeldhouwers én specialisten in het gieten van brons, het maken van glas-in-loodramen en handschilderwerk, plus experts die bedreven zijn in het gebruik van lasers en 3D-printen. In zowel het atelier als in de studio komen techniek, wetenschap, design en kunst samen in hun werk als voorbeelden van wat kan worden omschreven als ‘Gesamtkunstwerk – een totaalkunstwerk of een alomvattende kunstvorm.

Studio Job wordt internationaal erkend als pionier van hedendaags, conceptueel en sculpturaal ontwerp. De resultaten variëren van een bronzen kunstwerk in het Metropolitan Museum in New York, de postzegel met koning Willem-Alexander (2013) en de unieke levensgrote bronzen sculpturen op Miami Beach, tot aan

de eenmalige Wunderkammer geproduceerd voor Swarovski in Innsbruck (Oostenrijk). Alle projecten van Studio Job onderscheiden zich door liefde voor detail, vrijheid van meningsuiting en functionele kunst. Met een geschiedenis van meer dan vierhonderd tentoonstellingen en solotentoonstellingen over de hele wereld, waaronder de Biënnale van Venetië en het Rijksmuseum, is het werk van Studio Job te vinden in ‘s werelds belangrijkste musea en in de privécollecties van veel bekende figuren binnen de kunst. Hun iconische, heraldische en cartoonachtige sculpturen worden wereldwijd gewaardeerd door verzamelaars. Smeets, door de Financial Times uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke kunstenaars, is gepassioneerd over het opbouwen van een oeuvre dat steeds extravaganter wordt in zijn details en steeds persoonlijker. “Als ornament een immorele en gedegenereerde praktijk is, zoals Adolf Loos het beschreef, dan is Job de meest immorele en gedegenereerde ontwerper van onze generatie”, zei Juan Garcia Mosqueda van de Chamber Gallery in New York City.

Studio Job werkt op vele gebieden, waaronder kunst, design, mode, architectuur en interieurs, en heeft met een groot aantal vooraanstaande klanten gewerkt. Zo heeft hij sculpturen gemaakt voor Gufram, Barneys en Land Rover, een decorontwerp voor Viktor & Rolf en Mika en productcollecties voor vele merken, zoals Swatch, Alessi, Moooi en Pepsi, om er maar een paar te noemen.

In 2017 werkte Studio Job samen met de Italiaanse fabrikant Seletti om het gezamenlijke merk BLOW te vormen en creëerde producten in hun popgeest met een radicale draai, als een manier om kunst ‘beschikbaar voor iedereen’ te maken. Job Smeets wordt consequent gerangschikt als een van ‘s werelds meest invloedrijke spelers binnen kunst en design. Zijn zeer verzamelbare werk slaat een brug tussen object en product door functionele kunst te combineren met grensverleggende concepten.

www.studio-job.com